Svenska BM-klubben
  • Hem
  • Om oss
  • Nyheter
  • Kalender
  • Köp / Sälj
  • BM-bladet
  • Kontakt
  • Medlem
    • Logga in
    • Bli medlem
    • Medlemsnyheter
    • Medlemsförmåner
    • Maskinparken
    • Medlemsregister
    • Historiska arkivet
    • BM-bladet Arkiv
    • BM-experterna
    • BM-shop
    • Tips & Trix
    • Bildgalleri
    • Länkar
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Sök
  • Menu Menu

Senaste Nyheterna

Himmestorparns veterantraktorsamling

30 november, 2023/i Nyheter

I den här veckans Throwback Thursday, dyker vi in i en återberättelse av ett charmigt äventyr genom Smålands krokiga och kuperade vägar, där en grupp vänner – Johan, Pelle och vår berättare, tar oss med på en nostalgisk resa till det natursköna området av Himmestorp, en plats med en rik historia och anslutningar till några av Sveriges mest älskade litterära karaktärer.

God Läsning!

Ett smakprov från artikeln | Himmestorparns veterantraktorsamling

Att vi, mina vänner Johan, Pelle och jag, som skriver dessa rader, befann oss på småländska höglandet rådde det inget tvivel om. Vägarna var krokiga och var det inte uppförsbacke så var det branta nedförsbackar där bromsen måste användas. Platsen vi skulle besöka heter Himmels-torp men fram till lag skiftet 1856 hette det Himmelstorp med ett L. Lantmätaren strök då detta och gården fick sitt nuvarande namn. Var det den himmelsvida utsiken som gjorde att gården fick sitt ursprungliga namn? Frågan är i alla fall om vi inte såg ända bort till Kattrull där Emil i Lönneberga bodde. Vi befann oss i alla fall så långt landinåt.

Gårdens ägare Lennart Nilsson, som kallar sig Himmenstorparn, berättade att han var den nionde generationen som förvaltade gården. Ordet förvalta är det nog många i dagens samhälle som borde ta till sig för att tänka långsiktigt.

Lennarts samling av BM- och Volvotraktorer är imponerande och dessutom är han som en levande uppslagsbok om modeller och historik om varje traktor. Det senare gjorde att vårt och blev mer intressant. Troligen fanns alla modeller representerade om man bortser från några tidiga dinkeldor. Dessutom var alla körbara tack vare medhjälparen Alf ”Alfe” Eriksson som var ”skruvexperten” som fick allt att fungera.

Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 13 nr 1 Mars 2022. Vill ni läsa hela artikeln Himmestorparns veterantraktorsamling eller andra artiklar i BM-bladet så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).

https://usercontent.one/wp/bmklubben.se/wp-content/uploads/2023/09/Himmestorparns-veterantraktorsamling.png 428 548 6yFJ36wKj7b68f http://bmklubben.se/wp-content/uploads/2017/11/bm_webb_logo2.png 6yFJ36wKj7b68f2023-11-30 08:49:362023-12-15 09:03:03Himmestorparns veterantraktorsamling

Aktivitet av Svenska BM-klubbens Värmländska avdelning

23 november, 2023/i Nyheter

I denna veckas Throwback Thursday gör vi en resa tillbaka till ett viktigt ögonblick i hösten 2021, då en särskild samling entusiaster samlades för att fira ett betydelsefullt tillfälle i BM-klubbens historia. Det hela började med ett samtal som kom från familjen Carlsson Tågås, medlem 2330 i BM-klubben, bosatt i det natursköna området utanför Molkom.

När Hans Carlsson tog initiativet att föreslå att BM-klubben skulle delta i invigningen av Värmlands Lantmäns och Swecons nya lokaler i Ilanda, ett stenkast från Karlstad, tog styrelsen för klubben entusiastiskt emot förslaget.

God Läsning!

Ett smakprov från artikeln | Aktivitet av Svenska BM-klubbens Värmländska avdelning

I slutet av september 2021 kom det ett samtal från medlem 2330 i BM-klubben. Närmare bestämt Familj Hans Carlsson Tågås utanför Molkom. Hans berättade att Värmlands Lantmän tillsammans med Swecon skulle ha invigning av sina nya lokaler i Ilanda strax utanför Karlstad. Är det inte på sin plats att BM klubben deltar där?

Det tyckte vi var en utmärkt ide att få visa upp oss, och kontakt togs med BMklubben centralt. Härifrån fanns också intresse och det hela slutade med att L E Björkström tog med sig den bilkärra som klubben har i sin ägo vid resa mot Värmland och Hannu och undertecknad mötte upp i Karlskoga, där vi fick en genomgång av innehåll och lite rutiner om tält mm.

Fredag den 5 november var vi på plats och blev väl mottagna av personal från Lantmännen och Swecon. Vi fick en plats där vi väl syntes när besökare anlände. Nämnda Hans Carlsson med sonen Daniel gjorde en stor insats genom att komma med en T 814 och på kopplat maskinsläp fanns en T 700.

Dessa traktorer är i mycket gott skick och tilldrog sig stor uppmärksamhet. Från Lantmännen fick vi även låna en BM 10 med årgång 1949. Vi fick till en snygg monter tycker vi själva. Intresset från besökare var väldigt stort och det såldes en hel del kepsar mm. Det fanns också stor efterfrågan på ljuddämpare.

Det blev också samtal om att bli medlem i klubben, och det bildades underlag för en handfull nya medlemmar, så vi får hoppas att detta visar sig under 2022. Det var intressant att höra samtal, som när Hannu fick förklara för en ägare av en BM 10 om skillnaden från hans egna exemplar och den vi hade i montern som alltså var från 1949.

De första årgångarna har galler på motorhuven och som saknades på besökarens exemplar. Här kunde Hannu förklara, att då är din en av de sista årsmodellerna ty detta togs bort på slutet. Hannu kunde också berätta att tankens placering ändrades, och ett annat tanklock infördes. Allt detta har ett värde i samlarkretsar…

Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 13 nr 1 Mars 2022. Vill ni läsa hela artikeln Aktivitet av Svenska BM-klubbens Värmländska avdelning eller andra artiklar i BM-bladet så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).

https://usercontent.one/wp/bmklubben.se/wp-content/uploads/2023/09/Aktivitet-av-Svenska-BM-klubbens-Varmlandska-avdelning.png 326 545 6yFJ36wKj7b68f http://bmklubben.se/wp-content/uploads/2017/11/bm_webb_logo2.png 6yFJ36wKj7b68f2023-11-23 09:11:122023-09-06 10:46:46Aktivitet av Svenska BM-klubbens Värmländska avdelning

Vad hände 1971 inom BM

16 november, 2023/i Nyheter

I veckans upplaga av BM Throwback Thursday tar vi en närmare titt på artikeln Vad hände 1971 inom BM. Vi går tillbaka i tiden och dyker djupt in i historien om hur det framstående företaget stolt presenterade sin allra första egenkonstruerade lastmaskin – LM 845. Denna fyra hjuls drivna ramstyrda allroundmaskin blev en symbol för företagets oöverträffade ambitioner i branschen, där stora kapacitet, mångsidighet, smidighet och driftsäkerhet stod som huvudfördelar.

God Läsning!

Ett smakprov från artikeln | Vad hände 1971 inom BM

Bland nyheterna av produkter fanns den första egenkonstruerade lastmaskinen LM 845. Det var en fyrhjulsdriven ramstyrd allround maskin som kännetecknade företagets ambitioner, nämligen; stor kapacitet, mångsidighet, smidighet och driftsäkerhet var några av fördelarna som fanns på maskinen. Kraftkällan i LM 845 var den välkända Volvo D50B motorn på 110 hk.

Växellådan var den mycket väl beprövade HT 65 lådan som finns i andra produkter i BM-Volvo familjen som till exempel DR 860. Axlarna köptes in från det tyska företaget ZF AG. Däckdimensionen fram var 18.4-34/14 och bak 16.9-30/14. Gällande lastaggregatet kan man bara nämna att maximal lyfthöjd under tippad skopa är 2,95 meter och tipplasten var 5 900 kg.

I samband med framtagandet av LM 845 togs även en ny uppsättning redskap fram som skulle underlätta för föraren i hans arbete. Vid konstruktionen av maskinen lades stor vikt vid en bra komfort samt att säkerheten skulle följa de nya normer som skulle träda i kraft under 1979. För en förbättrad komfort utvecklades en helt ny hytt med en välvd vindruta som gav en mycket god sikt.

Ljudisoleringen förbättrades också. En annan nyhet som kanske inte alla uppmärksammade om man inte var i branschen var nämligen de två nya väghyvlarna VHK 118 och VHK 312. Vad som främst skiljde dessa från sina föregångare: större, starkare och bättre utrustade. VHK 312 hade en arbetsvikt på 13,1 t medan VHK 118 stannade på 12,1 t.

VHK 312 är som sin föregångare försedd med den nya D70B motorn som i den större maskinen ger 160 hk vid 2 400 r/ min medan den i den mindre ger 135 hk vid 1 900 r/min.

Precis som sina företrädare var VHK 312 utrustad med en hydraulisk växellåda med 3 växlar fram och back medan den mindre 118 hade en mekanisk växellåda med 8 växlar fram och 2…

Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 12 nr 3 September 2021. Vill ni läsa hela artikeln Vad hände 1971 inom BM eller andra artiklar i BM-bladet så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).

https://usercontent.one/wp/bmklubben.se/wp-content/uploads/2023/09/Vad-hande-1971-inom-BM.png 301 469 6yFJ36wKj7b68f http://bmklubben.se/wp-content/uploads/2017/11/bm_webb_logo2.png 6yFJ36wKj7b68f2023-11-16 09:03:282023-09-06 10:10:56Vad hände 1971 inom BM

Lindom Magnetservice

9 november, 2023/i Nyheter

I den här veckans Throwback Thursday tar vi steget in i Järlåsa samhälle, ett pittoreskt område som sträcker sig mellan Sala och Uppsala, där tiden tycks ha fått en annan takt. I denna teknologiska skattkista finner vi Lindom Magnetservice, som under åren har varit under den omsorgsfulla ledningen av Olof Jonsson. Han bär stolt vidare en familjetradition av elkraftsingenjörer, där både far och farfar lagt grunden.

God Läsning!

Ett smakprov från artikeln | Lindom Magnetservice

I Järlåsa samhälle som ligger mellan Sala och Uppsala finns Lindom Magnetservice som drivs av Olof Jonsson sedan 14 år. Olof har ett gott påbrå då både hans pappa och farfar var elkraftsingenjörer och redan som liten lindade han om sin första elmotor. Olof började sin bana med att reparera generatorer men nu för tiden reparerar han uteslutande magneter.

Verkstaden kanske ser lite oansenlig ut men väl därinne häpnar man över alla specialmaskiner: testutrustning, lindningsmaskiner, svarvar för kollektorer, lackeringsutrustning, vakuumkammare, fräs och pelarborr. Dessutom hyllor med koppartråd och mängder med magneter, både färdiga och sådana som skulle repareras.

Det var magneter till traktorer, bilar, motorcyklar och båtar. Inför vårt besök hade vi tagit med en magnet till en T 24 som Olof skulle visa på hur han testar den. Magneten spändes fast i ett skruvstäd och Olof tog bort fördelarlocket och rotorn. Sedan höll han en skruvmejsel mellan rotoraxeln och några millimeter från gods samtidigt som han snurrade på impulsgivaren.

En präktig blå, nästan lila gnista visade sig. Alltså fungerade magneten. Största fienden för magneten är fukt som kan kortsluta lindningen. Har det kommit in fukt i lindningen så är den nästan omöjlig att få ur. Sekundärlindningen består av 14 000 varv med 0,08 mm. tunn koppartråd. Därför behövs specialmaskiner för att klara detta.

Tidigare hade Olof en handvevad maskin men i dag har han en elektrisk. Tur är väl det för vissa magneter kräver ännu tunnare tråd och fler varv. Då gäller det att trådspänningen är rätt inställd. Efter lindningen måste spolen vacuumimpregneras och sedan ugnshärdas. Anledningen till detta är…

Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 12 nr 3 September 2021. Vill ni läsa hela artikeln Lindom Magnetservice eller andra artiklar i BM-bladet så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).

https://usercontent.one/wp/bmklubben.se/wp-content/uploads/2023/09/Lindom-Magnetservice.png 598 763 6yFJ36wKj7b68f http://bmklubben.se/wp-content/uploads/2017/11/bm_webb_logo2.png 6yFJ36wKj7b68f2023-11-09 09:10:242023-09-06 10:03:25Lindom Magnetservice

Zettelmeyer – ett företag med anor

2 november, 2023/i Nyheter

Denna vecka tar vi er med på en resa genom tiden till 1991, ett avgörande år i Volvos utvecklinga, när de tog steget att värva det tyska företaget Zettelmeyer Baumaschinen GmbH. Detta drag var inte bara ett sätt att diversifiera produktportföljen, utan även en ”golden ticket” till en ny dimension inom affärsområdet.

Zettelmeyers innovativa lastmaskiner, som då redan hade en marknadsledande position i Europa, blev en solid och ett framgångsrikt tillägg till Volvos produktlinje. Företagets rika historia och framstående position inom branschen garanterade att denna förening skulle vara en framgångssaga.

God Läsning!

Ett smakprov från artikeln | Zettelmeyer – ett företag med anor

För att bredda produktutbudet och att nå ett nytt affärsområde, kompakta anläggningsmaskiner, köpte Volvo 1991 det tyska företaget Zettelmeyer Baumaschinen GmbH.

Företagets avancerade lastmaskiner hade en marknadsledande position i Europa och de kompakta lastmaskinerna blev snabbt ett nytt framgångsrikt produktområde inom Volvo Construction Equipment.

I föregående nummer av tidningen kunde vi läsa om Zettelmeyers historia före övertagandet. Artikeln berörde närmast produktområdet traktorer och vi skall här nu ge en kompletterande redogörelse för övriga maskinområden som de verkat inom.

Historik
Hubert Zettelmeyer A-G Maschinenfabrik, Konz, Tyskland, etablerades 1897 och var från första stund inriktad på utveckling och tillverkning av moderna anläggningsmaskiner för vägbyggnad, med speciellt fokus på ångvältar.

Detta i en tid då denna typ av industri i Tyskland befann sig i sin linda. Andra produkter var rivarutrustningar, bostadsvagnar för arbetare, transportvagnar, bevattningsvagnar och pumpar.

Tillverkningen skedde i standardiserade serier efter specifikationer enligt DIN-standard. Fram till 1930-talet hade man levererat närmare 200 ångvältar fördelat på ett 60-tal inom landet och de övriga drygt 130 var…

Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 12 nr 3 September 2021. Vill ni läsa hela artikeln Zettelmeyer – ett företag med anor eller andra artiklar i BM-bladet så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).

https://usercontent.one/wp/bmklubben.se/wp-content/uploads/2023/09/Zettelmeyer-–-ett-foretag-med-anor.png 391 746 6yFJ36wKj7b68f http://bmklubben.se/wp-content/uploads/2017/11/bm_webb_logo2.png 6yFJ36wKj7b68f2023-11-02 09:00:212023-09-06 09:53:09Zettelmeyer – ett företag med anor

Med Volvo BM 1641 i Skåne 1976

26 oktober, 2023/i Nyheter

I denna veckas Throwback Thursday, tar vi er med på en nostalgisk resa till Skåne år 1976, en tid då den innovativa Volvo BM 1641 var i full gång på arbetsplatser runtom i landskapet. Denna exklusiva tillbakablick, som nu har blivit förevigad i BM-bladets arkiv, för oss tillbaka till en period när denna maskin revolutionerade arbetsflöden på arbetsplatserna.

God Läsning!

Ett smakprov från artikeln | Med Volvo BM 1641 i Skåne 1976

Med arkivets hjälp har vi tidigare fått en inblick i BM-maskinernas spridning över världen. Så här i coronatider håller vi oss denna gång på hemmaplan. Våren 1976 gjorde reportern Nils Ericson och fotografen Rolf Bergström från Moment: tidskrift om Volvo BM entreprenad- och skogsmaskiner en rundresa i vårt sydligaste landskap för att besöka några arbetsplatser som använde Volvo BM 1641 i sin verksamhet.

Vi följer med dem på deras reportageresa. Volvo BM 1641 hade lanserats några år tidigare (1972) som den första hjullastaren med Volvos turbodieselmotor TD 100A. Det var således en maskin med några år på nacken som teamet från Moment specialstuderade under sitt skånebesök. Inte mindre än sju olika arbetsplatser hann de besöka för att se 1641 i arbete och prata med förarna.

På AB Sydsten utanför Lund användes företagets 1641 från 1975 främst för att lasta kvartsit, en bergart som bland annat kan blandas i asfalt för att ge en slittåligare yta. Kvartsiten är dock ett hårt material som sliter hårt på maskinparken när den bryts, lastas och fraktas. Köpet av 1641 hade därför föregåtts av noggranna undersökningar av det som marknaden erbjöd. Stor vikt lades vid komforten, något som föraren Agne Olsson uppskattade. ”Man är faktiskt inte alls särskilt trött efter arbetsdagens slut”, konstaterade han…

Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 11 nr 3 September 2020. Vill ni läsa hela artikeln Med Volvo BM 1641 i Skåne 1976 eller andra artiklar i BM-bladet så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).

https://usercontent.one/wp/bmklubben.se/wp-content/uploads/2023/09/Med-Volvo-BM-1641-i-Skane-1976.png 416 604 6yFJ36wKj7b68f http://bmklubben.se/wp-content/uploads/2017/11/bm_webb_logo2.png 6yFJ36wKj7b68f2023-10-26 08:30:502023-09-05 15:37:08Med Volvo BM 1641 i Skåne 1976

Auto & Traktormuseum Bodensee

19 oktober, 2023/i Nyheter

I denna veckas Throwback Thursday, tar vi er med på en virtuell resa till det idylliska Auto & Traktormuseum Bodensee, en plats där teknikhistoria och naturskönhet smälter samman i en harmonisk symfoni. Beläget på en pittoresk sydsluttning omringad av vingårdar med en panoramautsikt över den vackra Bodensjön, har detta museum blivit ett must-see för alla motor- och traktorentusiaster.

God Läsning!

Ett smakprov från artikeln | Auto & Traktormuseum Bodensee

Auto & Traktormuseum ligger mycket naturskönt i utkanten av den lilla byn Uhldingen-Mühlhofen på en sydsluttning mellan vingårdar med utsikt över den vackra Bodensjön. För den som inte vet så ligger Bodensjön i södra Tyskland på gränsen till Schweiz. Museet grundades av Gerhard Schumacher år 2013 och omfattade då enbart traktorer.

Som liten tillbringade Gerhard Schumacher mycket tid på farföräldrarnas gård utanför Stuttgart. Redan som ung hade han ett stort intresse för teknik och lärde sig tidigt att skruva isär och undersöka saker och ting. Fickpengarna tjänade han genom att reparera mopeder och traktorer samtidigt som han sökte efter bilar och traktorer för att lära sig mer.

Till och från skolan åkte han såklart på sin traktor. Hobbyn att samla på traktorer resulterade i att han senare öppnade ett museum på gården Gutshof Gebhardsweiler. Traktorsamlingen utökades hela tiden med både inhemska traktorer men även med utländska genom import från hela världen. Ganska snart uppgick samlingen till 200 traktorer varav många var unika. Bland annat finns i samlingen Tysklands äldsta tillverkade traktor. En Bergmann från 1906 som har en 4-cylindrig bensin/fotogenmotor.

Slagvolymen är nästan 7 liter som gav 30 hk. Vikten är endast 1 200 kg. Bergmann blev strax därpå uppköpta av Daimler AG. Under senare delen av 1900-talet fanns i Tyskland en mycket känd och populär motorjournalist, Fritz B. Busch, som skrev om biltester i de kända tyska motortidningarna Auto, Motor, Sport samt Stern.

Han är också författare till en rad böcker om både bilar och husvagnar. Det var både rena faktaböcker men också böcker av mera skämtsamt slag. En av de mest kända är ”Någon tutar alltid”. Ett av hans intressen var små bilar, så kallade ”folksbilar” men även husvagnar. 1973 öppnade…

Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 13 nr 3 September 2022. Vill ni läsa hela artikeln Auto & Traktormuseum Bodensee eller andra artiklar i BM-bladet så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).

https://usercontent.one/wp/bmklubben.se/wp-content/uploads/2023/09/Auto-Traktormuseum-Bodensee.png 318 582 6yFJ36wKj7b68f http://bmklubben.se/wp-content/uploads/2017/11/bm_webb_logo2.png 6yFJ36wKj7b68f2023-10-19 08:20:382023-09-05 15:26:24Auto & Traktormuseum Bodensee

Välbevarade BM-klassiker, 32 och 44 år, i originalskick

12 oktober, 2023/i Nyheter

I dagens Throwback Thursday öppnar vi sidorna av BM-bladet för att ta en närmare titt på en fascinerande artikel som skildrar historia och bevarandet av två BM-klassiker. Båda dessa mästerverk har stått emot tidens prövning och befinner sig hos Fredrik Persson, en hängiven medlem i BM-klubben, lokaliserad i Piteå.

God Läsning!

Ett smakprov från artikeln | Välbevarade BM-klassiker, 32 och 44 år, i originalskick

Hos BM-medlemmen Fredrik Persson i Piteå finns två välbevarade BM hjullastare, en L50 och en 4300. Båda två är i välbevarat originalskick. Både lacken och däcken är original. Fredrik är den tredje ägaren till L50. Den såldes ny 1991 av Swecon till en traktorfirma i Piteå. Där användes den som en servicemaskin till snöskottning och virkeshantering hos en husfabrik. Nästa ägare blev Fredriks svärfar som drev en såg och hyvlerifirma som köpte den 2003.

Då hade den gått 3 418 timmar. Fredrik i sin tur köpte den av sin svärfar 2016. Idag står timräknaren på 5 010 timmar. Hjullastaren är rikligt utrustad med AC, APS, centralsmörjning, extra hydraulikfunktioner, korta spakar, ställbar ratt, backkamera, turbomotor, 8-växlad låda, breda skärmar och Trelleborgdäck 600 breda. Den är i mycket fint originalskick. Till och med däcken är original. Lacken är original och den är helt rostfri och utan bucklor. Det som åtgärdats är nytt batteri, tändningslås och nya packningar i tiltcylindrarna.

Hjullastaren underhålls mycket noggrant och förvaras alltid inomhus. Alla oljor byts regelbundet, även i transmission, axlar och hydraulik. Idag används den framförallt till snöskottning men även till diverse andra uppdrag. Volvo BM 4300 är av årsmodell 1978 och köptes av en gymnasieskola 1984. Fredrik köpte den av gymnasieskolan 2008. Den har idag gått ungefär 15 000 timmar men är ändå i ett mycket bra skick tack vare att skolan underhöll den väl. Ett motor och växellådsbyte gjordes 1991 då en ny TD45B sattes in. Skolan renoverade också midjan, bytte kolv till…

Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 13 nr 3 September 2022. Vill ni läsa hela artikeln Välbevarade BM-klassiker, 32 och 44 år, i originalskick eller andra artiklar i BM-bladet så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).

https://usercontent.one/wp/bmklubben.se/wp-content/uploads/2023/09/Valbevarad-BM-klassiker-32-och-44-ar-i-orginalskick.png 345 489 6yFJ36wKj7b68f http://bmklubben.se/wp-content/uploads/2017/11/bm_webb_logo2.png 6yFJ36wKj7b68f2023-10-12 08:14:552023-09-05 15:20:29Välbevarade BM-klassiker, 32 och 44 år, i originalskick
Sida 10 av 48«‹89101112›»

Search Search

Medlem – Logga in

NYHETSARKIVET

  • maj 2025 (5)
  • april 2025 (4)
  • mars 2025 (4)
  • februari 2025 (4)
  • januari 2025 (4)
  • december 2024 (5)
  • november 2024 (4)
  • oktober 2024 (5)
  • september 2024 (4)
  • augusti 2024 (5)
  • juli 2024 (5)
  • juni 2024 (4)
  • maj 2024 (5)
  • april 2024 (3)
  • mars 2024 (3)
  • februari 2024 (3)
  • januari 2024 (1)
  • december 2023 (4)
  • november 2023 (5)
  • oktober 2023 (5)
  • september 2023 (4)
  • augusti 2023 (5)
  • juli 2023 (4)
  • juni 2023 (6)
  • maj 2023 (3)
  • april 2023 (4)
  • mars 2023 (5)
  • februari 2023 (5)
  • januari 2023 (4)
  • december 2022 (3)
  • november 2022 (3)
  • oktober 2022 (5)
  • september 2022 (5)
  • augusti 2022 (5)
  • juli 2022 (3)
  • juni 2022 (3)
  • maj 2022 (4)
  • april 2022 (4)
  • mars 2022 (6)
  • februari 2022 (3)
  • januari 2022 (3)
  • december 2021 (6)
  • november 2021 (4)
  • oktober 2021 (4)
  • september 2021 (5)
  • augusti 2021 (5)
  • juli 2021 (5)
  • juni 2021 (4)
  • maj 2021 (4)
  • april 2021 (6)
  • mars 2021 (4)
  • februari 2021 (5)
  • januari 2021 (2)
  • december 2020 (7)
  • november 2020 (4)
  • oktober 2020 (5)
  • september 2020 (4)
  • augusti 2020 (6)
  • juli 2020 (5)
  • juni 2020 (5)
  • maj 2020 (4)
  • april 2020 (7)
  • mars 2020 (8)
  • februari 2020 (4)
  • januari 2020 (5)
  • december 2019 (4)
  • november 2019 (1)
  • oktober 2019 (2)
  • september 2019 (2)
  • juli 2019 (2)
  • maj 2019 (3)
  • april 2019 (2)
  • mars 2019 (2)
  • december 2018 (3)
  • september 2018 (4)
  • augusti 2018 (1)
  • maj 2018 (2)
  • mars 2018 (4)
  • januari 2018 (5)
  • december 2017 (3)
  • november 2017 (3)
  • september 2017 (1)
  • juni 2017 (1)
  • maj 2017 (5)
  • april 2017 (2)
  • mars 2017 (5)
  • februari 2017 (1)
  • januari 2017 (1)
  • december 2016 (2)
  • november 2016 (3)
  • oktober 2016 (2)
  • september 2016 (2)
  • augusti 2016 (2)
  • juli 2016 (1)
  • juni 2016 (5)
  • april 2016 (5)
  • mars 2016 (1)
  • februari 2016 (4)
  • januari 2016 (1)
  • december 2015 (3)
  • november 2015 (2)
  • oktober 2015 (2)
  • september 2015 (4)
  • augusti 2015 (2)
  • juli 2015 (1)
  • juni 2015 (12)
  • maj 2015 (2)
  • april 2015 (5)
  • mars 2015 (3)
  • februari 2015 (3)
  • januari 2015 (5)
  • december 2014 (6)
  • november 2014 (5)
  • oktober 2014 (5)
  • september 2014 (6)
  • augusti 2014 (1)

Gilla oss på Facebook!

BM-BLADET

BM-bladet nr.4, December 2020
Tidningen skickas ut till alla våra medlemmar 4 gånger per år.

ANNONSER

Medlem – Logga in

mail: kontakt@bmklubben.se   tel: 070-977 99 90

Senaste Nyheterna

  • TMV ”JAS” 34 Saxen – ett otroligt hemmabygge29 maj, 2025 - 09:00
  • Var byggdes maskinerna AB Walla Tröskmaskiner, Valla22 maj, 2025 - 09:27

Kategorien

  • Aktiviteter
  • Arrangemang
  • BM-bladet
  • Historia
  • Historiska Arkivet
  • Medlemsnyheter
  • Medlemsträff
  • News
  • Nyheter
  • Okategoriserade
  • Tips
  • Webben

Gilla oss på Facebook!

© Copyright - Svenska BM-klubben 2017
  • Link to Facebook
  • Link to Mail
Scroll to top Scroll to top Scroll to top
Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.OkGDPR