Svenska BM-klubben
  • Hem
  • Om oss
  • Nyheter
  • Kalender
  • Köp / Sälj
  • BM-bladet
  • Kontakt
  • Medlem
    • Logga in
    • Bli medlem
    • Medlemsnyheter
    • Medlemsförmåner
    • Maskinparken
    • Medlemsregister
    • Historiska arkivet
    • BM-bladet Arkiv
    • BM-experterna
    • BM-shop
    • Tips & Trix
    • Bildgalleri
    • Länkar
  • Sök
  • Menu Menu

Senaste Nyheterna

Bolindermuseet

21 september, 2023/i Nyheter

Dyk ner i historien och följ med på en resa till Bolindermuseet, beläget i Kallhäll nordväst om Stockholm. Ett museum som berättar den rika historien av Bolinders Fabriks AB, en nyckelaktör inom den svenska industrins guldålder.

God Läsning!

Ett smakprov från artikeln | Bolindermuseet

Bolindermuseet, som ligger i Kallhäll nordväst om Stockholm, handlar om Bolinders Fabriks AB. Bolinders Fabriks AB bildades av den del av J & C. G. Bolinders Mekaniska Verkstad som blev kvar på Kungsholmen efter samgåendet med Munktells 1932. Långt innan hade J & C. G. Bolinders Mekaniska Verkstad flyttat gjuteriet till Kallhälls egendom utanför Stocholm som de köpt redan 1906. Då Stockholm vuxit kraftigt var behovet av mer bostäder mycket stort och därför blev tomten på Kungsholmen mycket attraktiv.

Samtidigt hade Bolinders stora skulder till banken varför tomten såldes och resterna av Bolinders flyttade till gjuteriet i Kallhäll och bildade Bolinders Fabriks AB. Verksamheten växte och det byggdes nya verkstadslokaler invid Mälarens strand. Åt arbetarna byggdes bostäder vilket man gjorde ända in på 1950-talet. I gjuteriet tillverkades mängder med olika gjutjärnsprodukter för hushåll, parker och stadsmiljö. Några av de mest kända produkterna är kaminer, köttkvarnar och de oranga stekgrytorna.

Bolinders tillverkade också den första vattenspolande toaletten. Inte själva toalettstolen men väl vattenbehållaren. Enligt uppgift installerades den i Bolinderska palatset. 1932 började man också tillverka utombordsmotorn Trim fram till andra världskriget då marknaden försvann. Det satsades hårt på produktutveckling och många av produkterna patenterades. 1938 patenterades ett bastuaggregat, 1938 patenterades en diskmaskin, 1942 patenterades en stekpanna med värmeavledande handtag och 1954…

Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 13 nr 4 December 2022. Vill ni läsa hela artikeln Bolindermuseet eller andra artiklar i BM-bladet så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).

https://usercontent.one/wp/bmklubben.se/wp-content/uploads/2023/09/Bolindermuseet.png 347 619 6yFJ36wKj7b68f http://bmklubben.se/wp-content/uploads/2017/11/bm_webb_logo2.png 6yFJ36wKj7b68f2023-09-21 08:53:302023-09-05 15:27:54Bolindermuseet

Magnus Hansen – En Volvo BM-ägare i Kanada

14 september, 2023/i Nyheter

Vi bjuder in er att bekanta er med den fascinerande berättelsen om Magnus Hansen, en man vars livsväg har korsat flera gränser, både geografiskt och kulturellt. Magnus, född strax innanför den tyska gränsen, uppväxt i Danmark och med rötter i både dansk och tysk kultur, har levt ett liv fyllt av äventyr och upptäckter. Hans barndom kantades av veckovisa resor över gränsen, enkelheten i att vinka till gränsvakterna och den tidiga bekantskapen med svenska traktorer som BM 200 Teddy och Volvo T 25.

Magnus livsresa ledde honom sedan från lantbrukets fysiska arbete i Danmark till militärtjänst på Bornholm, studier och arbete i USA, och slutligen till ett nytt liv i den pittoreska provinsen Alberta, Kanada. Genom alla dessa erfarenheter, växte hans passion för lantbruk, mekanisering och ständigt lärande.

God Läsning!

Ett smakprov från artikeln | Magnus Hansen – En Volvo BM-ägare i Kanada

Magnus Hansen kommer ursprungligen från Danmark men är född 30 km in på den tyska sidan av gränsen. Fadern hade danskt pass och modern hade tyskt pass. När han var sju år gammal så flyttade familjen över gränsen till Danmark. De hade släktingar på bägge sidor av gränsen så gränsen passerades nästan en gång i veckan, antingen för att hälsa på hos släktingar eller handla, men det räckte med att vinka åt gränsvakterna så var man över. I trakten där de bodde var hälften av invånarna lantbrukare på små gårdar som var för små för att mekaniseras och få lönsamma, så mycket av arbetet var fysiskt.

En av grannarna hade en BM 200 Teddy och en annan hade en Volvo T 25 så svenska traktorer blev kända för Magnus. När Magnus var 17 år lämnade han hemmet för att lära mer om lantbruk genom att arbeta på andra gårdar. Ett par år senare var det dags att göra lumpen. Den gjorde han på Bornholm vilket han gillade för det var alltid intressant att uppleva nya saker. Efter lumpen blev han utbytesstudent på University of Minnesota i USA. Där deltog han i ett utbildningsprogram som var både teoretiskt och praktiskt. Det praktiska innebar arbete på olika gårdar och på företag som sysslade med boskap.

Här lärde sig Magnus att gårdarna var mycket större och mer mekaniserade än de danska vilket gjorde att produktiviteten var högre. Arbetet var lättare men arbetsdagarna var längre. Under tiden i USA fick Magnus tillfälle att resa runt i västra Kanada där han blev imponerad av lantbruket. Det var under sommaren och han uppskattade landskapet i västra delen av Alberta med Klippiga Bergen och den vackra naturen. Men efter två år var det dags att återvända hem för att slutföra sina studier, avlägga examen och söka sig ett arbete.

Föräldrarnas gård var inte stor nog att försörja två familjer och Magnus kände inte för att arbeta så mycket fysiskt. Samtidigt var myndigheterna skeptiska till gårdsexpansion så det var svårt att hitta mer mark för att öka mekaniseringen och förbättra lönsamheten. Under tiden på lantbruksskolan träffade Magnus sin blivande fru som kom från…

Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 13 nr 4 December 2022. Vill ni läsa hela artikeln Magnus Hansen – En Volvo BM-ägare i Kanada eller andra artiklar i BM-bladet så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).

https://usercontent.one/wp/bmklubben.se/wp-content/uploads/2023/09/Magnus-Hansen-En-Volvo-BM-agare-i-kanada.png 234 694 6yFJ36wKj7b68f http://bmklubben.se/wp-content/uploads/2017/11/bm_webb_logo2.png 6yFJ36wKj7b68f2023-09-14 08:40:332023-09-05 15:27:23Magnus Hansen – En Volvo BM-ägare i Kanada

Gå på museum!

7 september, 2023/i Nyheter

Med över 1 500 arbetslivsmuseer runtom i landet finns det oändliga möjligheter att utforska och förstå hur arbetsplatser har fungerat, bevarats och gestaltats genom tiderna. Därför så kommer vi i denna veckas Throwback Thursday att kolla närmare på en artikel som heter Gå på museum!

Här nedan kan ni läsa ett smakprov ifrån artikeln. I BM Bladets Arkiv som ni hittar under fliken medlem kan ni läsa alla BM-bladets artikla  som publicerats genom tiderna. God läsning!

Ett smakprov från artikeln | Gå på museum!

I Sverige finns det ungefär 1 500 arbetslivsmuseer. Men, vad är ett arbetslivsmuseum? Enligt Riksantikvarieämbetet är ett arbetslivsmuseum där ”sådan verksamhet som har till syfte att bevara och gestalta en arbetsplats kulturhistoriska värden, såväl fysiska som immateriella, inom privat eller offentlig sektor och som avses att bli tillgänglig för allmänheten”.

Ett arbetslivsmuseum behöver inte vara en fast arbetsplats utan kan lika gärna vara ett flygplan, ett tåg eller ett fartyg. Den stora skillnaden mot ett vanligt museum är att det visas praktiskt hur arbetsplatsen fungerat istället för att det handlar om utställda föremål.

De många gånger ideellt arbetande medlemmarna levandegör på så sätt historien och bevarar den för framtiden. För att hitta ett speciellt…

Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 13 nr 2 Juni 2022. Vill ni läsa hela artikeln Gå på museum! eller andra artiklar i BM-bladet så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).

https://usercontent.one/wp/bmklubben.se/wp-content/uploads/2023/08/Bild-Ga-pa-museum-artikel.png 435 665 6yFJ36wKj7b68f http://bmklubben.se/wp-content/uploads/2017/11/bm_webb_logo2.png 6yFJ36wKj7b68f2023-09-07 08:33:102023-08-17 14:43:53Gå på museum!

Alla traktorer är nu veteraner

31 augusti, 2023/i Nyheter

I veckans Throwback Thursday så tar vi oss tillbaka i tiden då den sista traktorn rullade ut från fabriken i Eskilstuna för 30 år sedan. Det innebär att alla BMs traktorer nu är veteraner och det är en anledning att minnas och hylla dessa ikoniska maskiner.

Den sista traktorn som tillverkades var en 2005 med chassinummer 21.000. Den lämnade monteringsfabriken i Hällby den 1 december 1987 och stoltheten över att vara ägare till denna sista modell tillföll lantbrukare Göte Reyier i Kopparhyttan söder om Borlänge. God Läsning!

Ett smakprov från artikeln | Alla traktorer är nu veteraner

I år är det 30 år sedan den sista traktorn lämnade fabriken i Eskilstuna. Det innebär således att alla BMs traktorer nu är veteraner. Den sista var en 2005 med chassinummer 21.000 och den lämnade monteringsfabriken i Hällby den 1 december 1987. Lantbrukare Göte Reyier i Kopparhyttan söder om Borlänge var dess stolte ägare. De 1 000 sista traktorerna bar varumärket Volvo BM Valmet och de 100 absolut sista endast Valmet.

Denna serie traktorer gjordes under perioden 1985–1987 på direkt uppdrag av Valmet. Motorerna var Volvos TD 60. Transmissionen var en uppgradering av 26-seriens med 14 växlar fram och 4 back. Växellådan var fortfarande osynkroniserad. Rent generellt kan man säga att traktorn var uppgraderad beträffande motorstyrka, hydraulik och lyftkraft för att passa större gårdar. Vi kommer att minnas Munktells-, Volvo- och Bolinder-Munktell-traktorerna genom en serie artiklar i kommande nummer av BM-bladet…

Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 8 nr 2 Juni 2017. Vill ni läsa hela artikeln Alla traktorer är nu veteraner eller andra artiklar i BM-bladet så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).

https://usercontent.one/wp/bmklubben.se/wp-content/uploads/2023/05/Alla-traktorer-ar-nu-veteraner.png 389 620 6yFJ36wKj7b68f http://bmklubben.se/wp-content/uploads/2017/11/bm_webb_logo2.png 6yFJ36wKj7b68f2023-08-31 08:21:252023-05-15 10:38:01Alla traktorer är nu veteraner

BT 45

24 augusti, 2023/i Nyheter

I veckans Throwback Thursday tar vi en titt på Håkan och Ted Sandberg, far och son, som stolt visade upp sin bogserade BM-Volvo BT 45A tröska på en veteranträff i Gammalkil utanför Linköping. Denna funktionella bruksmaskin ger oss en inblick i hur tröskning utfördes förr i tiden och berikar samtidigt den lokala djurvärlden med några ton havre per år. Låt oss dyka in i historien om denna fascinerande tröska och lära oss mer om dess betydelse för Håkan och Ted.

God Läsning!

Ett smakprov från artikeln | BT 45

Helgbönderna Håkan och Ted Sandberg, far och son, visar upp sin bogserade BM-Volvo BT 45A tröska på en veteranträff i Gammalkil utanför Linköping. Tröskan fungerar bra och körs fortfarande som brukströska, även om det inte blir så mycket. – Det blir några ton havre per år som vi ger till vildsvin och rådjur. Två dagars tröskning ungefär, berättar Håkan. De spar också en del till utsäde för nästa års sådd. Marken på fyra hektar ligger i växelbruk.

Håkan köpte tröskan för fem år sedan och kostade 3 000 kronor. Det var transporten från Göteborg som kostade mest. Han hade sökt efter en bogserad tröska på Blocket i flera år och det var ett nöje att leta efter den, säger en glad tröskägare…

Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 9 nr 1 Mars 2018. Vill ni läsa hela artikeln BT 45 eller andra artiklar i BM-bladet så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).

https://usercontent.one/wp/bmklubben.se/wp-content/uploads/2023/05/BT-45.png 308 634 6yFJ36wKj7b68f http://bmklubben.se/wp-content/uploads/2017/11/bm_webb_logo2.png 6yFJ36wKj7b68f2023-08-24 08:21:242023-05-15 10:34:25BT 45

SM plöjning i Sevalla 7 oktober

17 augusti, 2023/i Nyheter

I denna veckas Throwback Thursday tar vi en titt tillbaka på SM Plöjningen 2012. Det var definitivt en tävling att minnas, en kletig historia, som satt en ny standard för utmaningar och prestationer.

Veckan innan mästerskapet hade regnat oavbrutet, vilket gjorde att leran var seg och svårhanterlig. På trots av dessa ogynnsamma förhållanden, var det 23 startande från olika län som steg upp till utmaningen. Och inte att förglömma, den äldsta traktorn i tävlingen, en BM 22 från 1928, som kördes av Birger Eklund från Västerås. God Läsning!

Ett smakprov från artikeln | SM plöjning i Sevalla 7 oktober

SM plöjningen var i år en kletig historia. Det hade regnat oavbrutet veckan innan, så leran var seg. På söndagen kördes ett Sevalla-mästerskap där även Västmanlands DM kördes. I SM var det 23 startande från olika län . Den äldsta traktorn var en BM 22 från1928. Den kördes av Birger Eklund Västerås. Vinnare i klassen bogserade plogar blev Mats Björkström Katrineholm. 222 p, Han körde en BM 20 från 1946 med järnhjul (det var ett bra val denna dag) och tog hem guld för 3e året i rad. 2011 var han delad etta. Vinnare i klassen burna plogar blev Gert-Inge Magnusson Henån 228 p. Han körde sin Volvo 230 Viktor.

I år var det rekord i antal startande. Många debutanter var med och i år var det även många unga deltagare. Det är bra med lite nyrekrytering. Samtidigt gick SM i hästplöjning. Där det var 11 startande. Vinnare blev Johan Eriksson från Bettna Sörmland. Växelplogarnas SM kördes däremot i Skåne. BM-klubbens monter i Sevalla var bemannad av Lars Berglind och Sten Olsson…

Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 3 nr 4 December 2012. Vill ni läsa hela artikeln SM plöjning i Sevalla 7 oktober eller andra artiklar i BM-bladet så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).

https://usercontent.one/wp/bmklubben.se/wp-content/uploads/2023/05/SM-plojning-i-Sevalla-7-oktober.png 366 678 6yFJ36wKj7b68f http://bmklubben.se/wp-content/uploads/2017/11/bm_webb_logo2.png 6yFJ36wKj7b68f2023-08-17 08:21:232023-05-15 10:30:41SM plöjning i Sevalla 7 oktober

Färgkulörer för Munktells, Volvo, Bolinder-Munktell och Volvo BM

10 augusti, 2023/i Nyheter

I veckans Throwback Thursday, tar vi ett steg tillbaka i tiden för att undersöka färgens roll i veterantraktorernas historia. Vi har mottagit flertalet frågor kring ämnet, specifikt gällande färgkoder, vilket har föranlett oss att gräva djupare inom detta ämne.

Färgkoder och nyanser har alltid varit ett ämne av intresse bland veterantraktorägare. Genom att jämföra och analysera de kulörprover som vi har tillgång till i Munktellmuseets arkiv, har vi kunnat identifiera de mest förekommande färgerna genom historien. God Läsning!

Ett smakprov från artikeln | Färgkulörer för Munktells, Volvo, Bolinder-Munktell och Volvo BM

Frågor från ägare till veterantraktorer beträffande färgkoder är ganska vanligt förekommande. Genom avstämning mot de kulörlikare som vi har tillgång till på Munktellmuseets arkiv har vi sållat fram färgkoder till de vanligast förekommande kulörerna.

Historisk översikt

Först en liten historisk översikt beträffande färgsättning, färger och lackering. Ursprungligen var metoden sådan att man blandade till färgen inför varje maskins målning eller i satser som räckte till några fler maskiner. Detta innebar följaktligen att den ena maskinen var sällan riktigt lik den andra. Den dominerande färgen fram till 1920-talet var grått, dock med en del undantag. Till exempel var lokomobiler och tröskverk mer färgglada. Under 1920-talet började man grönmåla maskinernas motorer och senare även traktorer och väghyvlar. Färgen blandades dock fortfarande för hand inför varje målning…

Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 3 nr 3 September 2012. Vill ni läsa hela artikeln Färgkulörer för Munktells, Volvo, Bolinder-Munktell och Volvo BM eller andra artiklar i BM-bladet så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).

https://usercontent.one/wp/bmklubben.se/wp-content/uploads/2023/05/Fargkulorer-for-Munktells-Volvo.png 259 697 6yFJ36wKj7b68f http://bmklubben.se/wp-content/uploads/2017/11/bm_webb_logo2.png 6yFJ36wKj7b68f2023-08-10 08:21:222023-05-15 10:04:23Färgkulörer för Munktells, Volvo, Bolinder-Munktell och Volvo BM

Olssons i Ellös AB, mitt i Sverige!

3 augusti, 2023/i Nyheter

I dagens Throwback Thursday ska vi göra en djupdykning i historien om det framstående företaget Olssons i Ellös, beläget på Orust i Bohuslän och inte, som många kanske tror, i Småland eller Skåne. Företaget grundades 1957 av ingen annan än Carl-Hugo Olsson, mer känd som Kaj, en man med en kärlek till lantbruk och teknik.

Kaj växte upp på gården Hästekälla på Orust och utbildades till lantbruksbefäl. Men som yngst av tre barn fanns det ingen plats för honom på gården, och med ett intensivt teknikintresse landade Kaj ett jobb som säljare av Volvo BM-traktorer på Bil och Truck i Göteborg.

God Läsning!

Ett smakprov från artikeln | Olssons i Ellös AB, mitt i Sverige!

Olssons i Ellös som ligger på Orust i Bohuslän och inte, som många tror, i Småland eller Skåne startades 1957 av Carl-Hugo Olsson. Carl-Hugo är dock inte känd under namnet Carl-Hugo utan redan som liten kallades han för Kaj för det var enklare att säga. Kaj kommer från gården Hästekälla på Orust och utbildades till lantbruksbefäl. Men då Kaj var yngst av tre barn fanns ingen plats på gården och då teknikintresset var stort fick Kaj i stället jobb som säljare av Volvo BM traktorer på Bil och Truck i Göteborg.

Det var vi denna tid som Hymas i Brumunddal, Norge, började konstruera grävaggregat för traktorer. Volvo införskaffade ett aggregat som hämtades av Kaj i Brumunddal. Aggregatet monterades på en Volvo T-25 och framgången blev sådär. Visst grävde aggregatet bra men valet av traktor var inte det bästa: liten, lätt och bensinmotor. Kaj var dock övertygad om att detta var framtiden så ett eget aggregat införskaffades och monterades på en traktor. Detta blev grunden till C-H Olssons Entreprenad 1957. 1961 ombildades bolaget och Kaj började importera Fordson och Ferguson från England.

Det var just Fordson Major som utrustades med Hymas grävaggregat. Detta fortsatte till början av 70-talet då nya hyttlagen kom vilket gjorde att företagets inriktning blev mer försäljning av reservdelar och tillbehör. 2009 tog Olssons över Volvo BM reservdelar från Lantmännen. Idag drivs Olssons av sönerna Olof ”Olle” Olsson, vd, och Henrik Olsson, styrelseordförande. Det finns dock fler ”olssöner” på företaget, faktiskt 3 generationer. Olssons i Ellös är idag ett av de största företagen inom branschen i Sverige. Antalet anställda är 54 stycken varav 23 på kontoret, 13 på kundtjänst och 18 på lager. Omsättningen beräknas nå 140 mkr under 2015. Av försäljningen går 70% till företag och 30% till lantbrukare och privatpersoner…

Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 6 nr 2 Juni 2015. Vill ni läsa hela artikeln Olssons i Ellös AB, mitt i Sverige! eller andra artiklar i BM-bladet så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).

https://usercontent.one/wp/bmklubben.se/wp-content/uploads/2023/05/Olssons-i-Ellos-AB.png 426 599 6yFJ36wKj7b68f http://bmklubben.se/wp-content/uploads/2017/11/bm_webb_logo2.png 6yFJ36wKj7b68f2023-08-03 08:21:202023-05-15 09:59:53Olssons i Ellös AB, mitt i Sverige!
Sida 1 av 39123›»

Medlem – Logga in

NYHETSARKIVET

  • september 2023 (3)
  • augusti 2023 (5)
  • juli 2023 (4)
  • juni 2023 (6)
  • maj 2023 (3)
  • april 2023 (4)
  • mars 2023 (5)
  • februari 2023 (5)
  • januari 2023 (4)
  • december 2022 (3)
  • november 2022 (3)
  • oktober 2022 (5)
  • september 2022 (5)
  • augusti 2022 (5)
  • juli 2022 (3)
  • juni 2022 (3)
  • maj 2022 (4)
  • april 2022 (4)
  • mars 2022 (6)
  • februari 2022 (3)
  • januari 2022 (3)
  • december 2021 (6)
  • november 2021 (4)
  • oktober 2021 (4)
  • september 2021 (5)
  • augusti 2021 (5)
  • juli 2021 (5)
  • juni 2021 (4)
  • maj 2021 (4)
  • april 2021 (6)
  • mars 2021 (4)
  • februari 2021 (5)
  • januari 2021 (2)
  • december 2020 (7)
  • november 2020 (4)
  • oktober 2020 (5)
  • september 2020 (4)
  • augusti 2020 (6)
  • juli 2020 (5)
  • juni 2020 (5)
  • maj 2020 (4)
  • april 2020 (7)
  • mars 2020 (8)
  • februari 2020 (4)
  • januari 2020 (5)
  • december 2019 (4)
  • november 2019 (1)
  • oktober 2019 (2)
  • september 2019 (2)
  • juli 2019 (2)
  • maj 2019 (3)
  • april 2019 (2)
  • mars 2019 (2)
  • december 2018 (3)
  • september 2018 (4)
  • augusti 2018 (1)
  • maj 2018 (2)
  • mars 2018 (4)
  • januari 2018 (5)
  • december 2017 (3)
  • november 2017 (3)
  • september 2017 (1)
  • juni 2017 (1)
  • maj 2017 (5)
  • april 2017 (2)
  • mars 2017 (5)
  • februari 2017 (1)
  • januari 2017 (1)
  • december 2016 (2)
  • november 2016 (3)
  • oktober 2016 (2)
  • september 2016 (2)
  • augusti 2016 (2)
  • juli 2016 (1)
  • juni 2016 (5)
  • april 2016 (5)
  • mars 2016 (1)
  • februari 2016 (4)
  • januari 2016 (1)
  • december 2015 (3)
  • november 2015 (2)
  • oktober 2015 (2)
  • september 2015 (4)
  • augusti 2015 (2)
  • juli 2015 (1)
  • juni 2015 (12)
  • maj 2015 (2)
  • april 2015 (5)
  • mars 2015 (3)
  • februari 2015 (3)
  • januari 2015 (5)
  • december 2014 (6)
  • november 2014 (5)
  • oktober 2014 (5)
  • september 2014 (6)
  • augusti 2014 (1)

Gilla oss på Facebook!

BM-BLADET

BM-bladet nr.4, December 2020
Tidningen skickas ut till alla våra medlemmar 4 gånger per år.

ANNONSER

Medlem – Logga in

mail: kontakt@bmklubben.se   tel: 070-977 99 90

Senaste Nyheterna

  • Bolindermuseet21 september, 2023 - 08:53
  • Magnus Hansen – En Volvo BM-ägare i Kanada14 september, 2023 - 08:40

Kategorien

  • Aktiviteter
  • Arrangemang
  • BM-bladet
  • Historia
  • Historiska Arkivet
  • Medlemsnyheter
  • Medlemsträff
  • Nyheter
  • Okategoriserade
  • Tips
  • Webben

Gilla oss på Facebook!

© Copyright - Svenska BM-klubben 2017
  • Facebook
  • Mail
Scroll to top