Senaste Nyheterna
Medlem – Logga in
NYHETSARKIVET
- juli 2024 (5)
- juni 2024 (4)
- maj 2024 (5)
- april 2024 (3)
- mars 2024 (3)
- februari 2024 (3)
- januari 2024 (1)
- december 2023 (4)
- november 2023 (5)
- oktober 2023 (5)
- september 2023 (4)
- augusti 2023 (5)
- juli 2023 (4)
- juni 2023 (6)
- maj 2023 (3)
- april 2023 (4)
- mars 2023 (5)
- februari 2023 (5)
- januari 2023 (4)
- december 2022 (3)
- november 2022 (3)
- oktober 2022 (5)
- september 2022 (5)
- augusti 2022 (5)
- juli 2022 (3)
- juni 2022 (3)
- maj 2022 (4)
- april 2022 (4)
- mars 2022 (6)
- februari 2022 (3)
- januari 2022 (3)
- december 2021 (6)
- november 2021 (4)
- oktober 2021 (4)
- september 2021 (5)
- augusti 2021 (5)
- juli 2021 (5)
- juni 2021 (4)
- maj 2021 (4)
- april 2021 (6)
- mars 2021 (4)
- februari 2021 (5)
- januari 2021 (2)
- december 2020 (7)
- november 2020 (4)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (4)
- augusti 2020 (6)
- juli 2020 (5)
- juni 2020 (5)
- maj 2020 (4)
- april 2020 (7)
- mars 2020 (8)
- februari 2020 (4)
- januari 2020 (5)
- december 2019 (4)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (2)
- september 2019 (2)
- juli 2019 (2)
- maj 2019 (3)
- april 2019 (2)
- mars 2019 (2)
- december 2018 (3)
- september 2018 (4)
- augusti 2018 (1)
- maj 2018 (2)
- mars 2018 (4)
- januari 2018 (5)
- december 2017 (3)
- november 2017 (3)
- september 2017 (1)
- juni 2017 (1)
- maj 2017 (5)
- april 2017 (2)
- mars 2017 (5)
- februari 2017 (1)
- januari 2017 (1)
- december 2016 (2)
- november 2016 (3)
- oktober 2016 (2)
- september 2016 (2)
- augusti 2016 (2)
- juli 2016 (1)
- juni 2016 (5)
- april 2016 (5)
- mars 2016 (1)
- februari 2016 (4)
- januari 2016 (1)
- december 2015 (3)
- november 2015 (2)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (4)
- augusti 2015 (2)
- juli 2015 (1)
- juni 2015 (12)
- maj 2015 (2)
- april 2015 (5)
- mars 2015 (3)
- februari 2015 (3)
- januari 2015 (5)
- december 2014 (6)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (5)
- september 2014 (6)
- augusti 2014 (1)
Gilla oss på Facebook!
BM-BLADET
ANNONSER
Medlem – Logga in
mail: kontakt@bmklubben.se tel: 070-977 99 90
Senaste Nyheterna
- BM-maskiner i uniform 122 juli, 2024 - 15:20
- En överraskande inbjudan!18 juli, 2024 - 11:10
BM-maskiner i uniform 1
/i NyheterIdag tar vi en tillbakablick till en tid då Volvo och BM-maskiner var en viktig del av det svenska försvaret. Redan 1917 började Bodens ingenjörskår använda traktorer för väg- och vattenbyggnad, och på 1920-talet testades amerikanska bandtraktorer för snöplogning. Trots tidiga svårigheter med traktorer som inte klarade kylan, utvecklades användningen av traktorer snabbt inom försvarsmakten.
Under 1930-talet började svenska tillverkare som Nohab och Munktells leverera traktorer till militären. Major Eric Gillner utvärderade 1936 marknadens traktorer och konstaterade att artilleriet hade störst behov av motoriserade fordon. Försvaret föredrog svensktillverkade traktorer som Volvo och BM-Volvo på grund av deras tillförlitlighet och tillgången till service och reservdelar.
Övergången från häst till motorfordon påbörjades på allvar under 1950-talet och tog sex år att genomföra. Försvarets motorisering innefattade modeller som Volvo T 42, BM-Volvo 350, 600, och 650, vilka användes för olika ändamål som cykeltolkning och bogsering av utrustning.
För mer information om BM-maskiner i uniform 1, kan du läsa hela artikeln i BM-bladet. Årgång 10 Nr 3, September 2019. Om du är medlem kan du läsa artikeln här.
En överraskande inbjudan!
/i NyheterI en tid då vi alla ställde in oss på ett år utan några större aktiviteter, fick vi en glädjande överraskning. Min Victor och jag var mentalt förberedda på att spendera året i stillhet, men så dök plötsligt en inbjudan upp via WhatsApp. Rubriken löd ”60-årig födelsedag”, vilket fick mig att fundera på vem i bekantskapskretsen som kunde fylla jämnt. Snart insåg jag att det inte var en person, utan en traktor som skulle firas.
Min tidigare kollega från Volvo CE, Siegfried Janssen, hade upptäckt att hans traktor registrerades första gången den 22 augusti 1960. Detta innebar att den nu hade tjänat i 60 år, vilket naturligtvis krävde en fest. Siegfried, eller ”Sigi” som vi kallar honom, skickade ut inbjudan till oss som normalt deltar i den årliga traktorturen. Vi skulle köra en runda under dagen och senare på kvällen skulle vi, tillsammans med våra fruar, samlas hemma hos herrskapet Janssen för en kvällsbuffet med tillhörande drycker.
Sigi och hans hustru Edith hade ordnat en fantastisk buffé med diverse delikatesser. Vi hade en mycket trevlig samvaro, och dagen blev en strålande succé. Tack vare Sigi och Edith fick vi alla en fantastisk upplevelse.
Så kära BM-klubbmedlemmar, ta en titt på era traktordokument och se om det inte är dags att fira någon av era trotjänare snart!
För mer information om ”En överraskande inbjudan!”, kan du läsa hela artikeln i BM-bladet, nr 4, 2020. Om du är medlem kan du läsa artikeln här.
Vad hände 1972?
/i NyheterGå bakom kulisserna på Volvo CE med BM-klubben – Anmäl dig till fabriksvisningen
/i NyheterUnikt tillfälle för Svenska BM-klubbens medlemmar att få se Volvo CE:s dumperfabrik i Braås inifrån.
Som medlem i BM Klubben får du utan kostnad följa med på en visning av tillverkningen fredagen den 30 augusti kl 12.30. Vill du följa med så måste du anmäla dig innan 12 augusti för Volvo måste ha en lista på alla deltagare i gruppen. Antalet deltagare är begränsat
Efter en presentation av Volvo CE följs en visning av fabriken. Visningen tar ca. 2,5 timmar. Tyvärr är inte visningen handikappanpassad så rullstol, rullator och liknande tillåts inte.
Är du inte medlem så in och anmäl dig på: bmklubben.se/bli-medlem/
Anmäl dig före 12 augusti till besöket.
Lite Zettelmeyerhistoria
/i NyheterMånga medlemmar känner säkert till att Zettelmeyer köptes upp av Volvo i början av 90-talet. En detaljerad artikel om detta kommer i nästa nummer av BM-Bladet, så här följer en kort historik om hur företaget startade och deras produkter.
Hubert Zettelmeyer, född 1866, och hans hustru hade 1897 samlat ihop tillräckligt kapital för att köpa en engelsk ångvält. Som vägbyggare fick Zettelmeyer snabbt ett gott rykte. År 1902 grundade han en egen verkstad i Konz för att tillverka reservdelar, och 1910 var den första egenkonstruerade vägvälten klar för serietillverkning.
Under 30-talet valde företaget att börja tillverka traktorer för att möta det stora behovet av mekanisering inom lantbruket. 1935 var den första traktormodellen Z1 klar för produktion, följd av Z2 året därpå. Z1 var tänkt för lantbruk, medan Z2 passade bättre för landsväg och transporter. Dessa traktorer blev mycket populära i Tyskland som ett billigare alternativ till lastbilar och användes av mindre transportföretag, flyttfirmor och bryggerier.
För mer information om ”Lite Zettelmeyerhistoria”, kan du läsa hela artikeln i BM-Bladet, nr 2, 2021. Om du är medlem kan du läsa artikeln här.
T 25 – Den Enda Svenska Traktorn i Schweiz
/i NyheterI dagens Throwback Thursday kastar vi oss tillbaka till en fascinerande historia från BM-bladet, ”T 25 – enda svenska traktorn i Schweiz”. Detta är berättelsen om Patrick Jaehn och hans passion för gamla traktorer, särskilt hans älskade Volvo T 25.
Patrick Jaehn, en 51-årig lastbilsmekaniker från Tägerig, nordväst om Zürich, har en särskild plats i sitt hjärta för svenska traktorer. Hans resa med T 25 började för 15 år sedan när han köpte traktorn i Holland. Renoveringsresan med T 25 var långt ifrån enkel. Patrick fick tillverka flera delar själv och även låta andra tillverka delar. Trots utmaningarna är Patrick mycket nöjd med resultatet.
Veterantraktorer är populära i Schweiz, och Patrick deltar regelbundet i veteranträffar. Dock är han alltid ensam om att ha en Volvotraktor, vilket gör hans T 25 extra speciell. Patrick och hans fru Madlen uppskattar särskilt en träff i Serfaus-Fiss-Ladis, Österrike, där deltagarna kör mellan byarna och pratar traktorer – en gemytlig tillställning.
Denna historia om Patrick och hans T 25 är en sann inspiration för alla traktorentusiaster och visar på den internationella dragningskraften hos svenska maskiner.
För mer information om ”T 25 – enda svenska traktorn i Schweiz”, kan du läsa hela artikeln i BM-bladet, Årgång 11 Nr 3, September 2020. Om du är medlem kan du läsa artikeln här.
Besök hos Hannu Olsson i Rudskoga
/i NyheterIdag blickar vi tillbaka till ett av våra minnesvärda besök, nämligen hos Hannu Olsson i Rudskoga. Detta besök arrangerades av vårt nya regionombud i Värmland, Håkan Nordström, och blev en dag fylld med nostalgiska historier och imponerande maskinsamlingar.
Hannu, som tidigare arbetade på Bäckhammars Pappersbruk, har alltid haft ett stort intresse för motorer. Redan som 11-åring släpade han hem sin första Epa-traktor, byggd på en Chevrolet 1934. Under våra timmar hos Hannu fick vi se en imponerande samling av traktorer, veteranbilar och andra fordon som Hannu samlat på sig under sina 60 år som entusiast.
Bland de många maskinerna fanns både vanliga BM-traktorer och mer udda fordon, som en trehjulig Epa-traktor och en renoverad Ford Fairlane Victoria från 1956. Besöket hos Hannu var en riktig tidsresa genom maskinhistorien och gav oss alla många skratt och nya kunskaper.
För mer information om ”Besök hos Hannu Olsson i Rudskoga”, kan du läsa hela artikeln i BM-bladet, nr 3, 2021. Om du är medlem kan du läsa artikeln här.
En by, fem kvinnor och en traktor
/i NyheterI dag tar vi en nostalgisk tillbakablick till berättelsen om den gröna ”folktraktorn”, BM 10, och de fem starka kvinnorna i byn Högås i Västerbotten.
Detta är inte bara en hyllning till en traktor, utan också till de kvinnor som banade vägen för framtidens jordbruk med sin modiga inställning till förändring och utveckling.
För mer information om ”En by, fem kvinnor och en traktor”, kan du läsa hela artikeln i BM-bladet nr 4, 2021. Om du är medlem kan du läsa artikeln här.