Senaste Nyheterna
Medlem – Logga in
NYHETSARKIVET
- november 2024 (3)
- oktober 2024 (5)
- september 2024 (4)
- augusti 2024 (5)
- juli 2024 (5)
- juni 2024 (4)
- maj 2024 (5)
- april 2024 (3)
- mars 2024 (3)
- februari 2024 (3)
- januari 2024 (1)
- december 2023 (4)
- november 2023 (5)
- oktober 2023 (5)
- september 2023 (4)
- augusti 2023 (5)
- juli 2023 (4)
- juni 2023 (6)
- maj 2023 (3)
- april 2023 (4)
- mars 2023 (5)
- februari 2023 (5)
- januari 2023 (4)
- december 2022 (3)
- november 2022 (3)
- oktober 2022 (5)
- september 2022 (5)
- augusti 2022 (5)
- juli 2022 (3)
- juni 2022 (3)
- maj 2022 (4)
- april 2022 (4)
- mars 2022 (6)
- februari 2022 (3)
- januari 2022 (3)
- december 2021 (6)
- november 2021 (4)
- oktober 2021 (4)
- september 2021 (5)
- augusti 2021 (5)
- juli 2021 (5)
- juni 2021 (4)
- maj 2021 (4)
- april 2021 (6)
- mars 2021 (4)
- februari 2021 (5)
- januari 2021 (2)
- december 2020 (7)
- november 2020 (4)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (4)
- augusti 2020 (6)
- juli 2020 (5)
- juni 2020 (5)
- maj 2020 (4)
- april 2020 (7)
- mars 2020 (8)
- februari 2020 (4)
- januari 2020 (5)
- december 2019 (4)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (2)
- september 2019 (2)
- juli 2019 (2)
- maj 2019 (3)
- april 2019 (2)
- mars 2019 (2)
- december 2018 (3)
- september 2018 (4)
- augusti 2018 (1)
- maj 2018 (2)
- mars 2018 (4)
- januari 2018 (5)
- december 2017 (3)
- november 2017 (3)
- september 2017 (1)
- juni 2017 (1)
- maj 2017 (5)
- april 2017 (2)
- mars 2017 (5)
- februari 2017 (1)
- januari 2017 (1)
- december 2016 (2)
- november 2016 (3)
- oktober 2016 (2)
- september 2016 (2)
- augusti 2016 (2)
- juli 2016 (1)
- juni 2016 (5)
- april 2016 (5)
- mars 2016 (1)
- februari 2016 (4)
- januari 2016 (1)
- december 2015 (3)
- november 2015 (2)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (4)
- augusti 2015 (2)
- juli 2015 (1)
- juni 2015 (12)
- maj 2015 (2)
- april 2015 (5)
- mars 2015 (3)
- februari 2015 (3)
- januari 2015 (5)
- december 2014 (6)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (5)
- september 2014 (6)
- augusti 2014 (1)
Gilla oss på Facebook!
BM-BLADET
ANNONSER
Medlem – Logga in
mail: kontakt@bmklubben.se tel: 070-977 99 90
Senaste Nyheterna
- BM-maskiner i uniform 421 november, 2024 - 09:31
- Museum voor Nostalgie en Techniek, Langenboom, Holland14 november, 2024 - 09:19
BM-Volvo VHK 310
/i NyheterDags för throwback thursday och den här veckan så ger vi er ett smakprov ifrån artikeln BM-Volvo VHK 310.
Artikel hittar ni i BM-bladet årgång 6 nr 4 December 2015. God läsning!
Ett smakprov ifrån: BM-Volvo VHK 310
Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 6 nr 4 December 2015. Vill ni läsa hela artikeln BM-Volvo VHK 310 eller andra artiklar i BM-bladet årgång 6 nr 4 så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).
BT 45
/i NyheterI den här veckans throwback thursday så har vi hittat en lite kortare artikeln men dock så intressant.
I artikeln BT 45 så kan ni läsa om Helgbönderna Håkan och Ted Sandbergs BM-Volvo BT 45A tröska.
God läsning!
Ett smakprov ifrån: BT 45
Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 4 nr 3 september 2013. Vill ni läsa hela artikeln BT 45 eller andra artiklar i BM-bladet årgång 4 nr 3 så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).
Besök i Målilla
/i NyheterI veckans throwback thursday så gör vi ett besök i Målilla. I BM-bladet årgång 3 nr 3 så hittar vi en intressant artikel som heter Besök i Målilla.
I artikeln så kan ni läsa om en imponerande veterandag i motorns tecken.
God läsning!
Ett smakprov ifrån: Besök i Målilla
Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 3 nr 3 september 2012. Vill ni läsa hela artikeln Besök i Målilla eller andra artiklar i BM-bladet årgång 3 nr 3 så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).
Tänkta tankar
/i NyheterI den här veckans throwback Thursday så tar vi er tillbaka till år 2013 där vi hittar en artikeln som heter Tänkta tankar.
Artikeln Tänkta tankar handlar bland annat om saker som man kanske tänker på som t,ex vad för vax som man kan använda till sin röda BM traktor.
God läsning!
Ett smakprov ifrån: Tänkta tankar
Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 4 nr 1 mars 2013. Vill ni läsa hela artikeln Tänkta tankar eller andra artiklar i BM-bladet årgång 4 nr 1 så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).
Vem vet något om Duetten?
/i NyheterI veckans throwback thursday så har vi hittat en artikel som heter Vem vet något om Duetten? Artikeln handlar om Volvo BM Duett och innehåller många spännande delar om duettens historia och även ett brev som en medlem har skickat till oss.
God läsning!
Ett smakprov ifrån: Vem vet något om Duetten?
Vet du något om service-Duetterna? Hör av dej till redaktionen för vi vill veta mer om bilarna och dess öden.
1949 introduceras Volvo PV445 – modellen som fyra år senare Duetten kom att baseras på. Den 4 juli 1953 leevererades den första Duetten med beteckningen PV445 DH till högste chefen själv, Assar Gabrielsson.
1960, modellen byter namn till 210. Bland de stora förändringarna kan nämnas den hela vindrutan och den fyrväxlade växellådan.
Jag såg i våras en gammal reklambroschyr från Vovlvo lastmaskiner. Och såg där en bild på en Volvo Duett, men kommer inte in på Volvosidan igen för att se detaljerna.
Jag ringde till klubben och troligen var det Sune Hammarlund jag talade med och fick upplysningar om att det skulle ha funnits 15 st Duetter som firmabilar. ..….
Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 4 nr 4 december 2013. Vill ni läsa hela artikeln Vem vet något om Duetten? eller andra artiklar i BM-bladet årgång 4 nr 4 så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).
1913 års traktor, den förste Munktellaren
/i NyheterI denna veckas throwback thursday så har vi hittat en artikel från år 2012 nr 3 som heter 1913 års traktor, den förste Munktellaren. Artikeln handlar om hur blandannat Sveriges första traktor blev till och hur man gick tillväga.
God läsning!
Ett smakprov ifrån: 1913 års traktor, den förste Munktellaren
I samband med utvecklingen mot större och modernare maskiner inom lantbruket på 1910-talet började Munktells att konstruera en stor traktor som kunder dra en 5- eller 6-skärig plog.
Man importerade en 6-skärig plog från Amerika som sattes till en Munktells självgående lokomobil typ SK-6 som hade en maximal effekt av 30 hk med en vikt på 7,9 ton. Körhastigheten var 3,2 km/h.
Det finns inga anteckningar bevarade eller som har hittats från dessa prov – men tydligen var det alltför tungt för att dra en 6-skärig plog varför man bestämde sig för att den kommande traktorn skulle dra en 5-skärig plog på lättare jordar och en 4-skärig på styvare jordar. Det var ett omfattande arbete med att konstruera en helt ny maskin. Samtliga detaljer utom kullager skulle tillverkas av Munktells själva.
Man kunde använda en hel del komponenter som redan fanns i tillverkningen av bl.a. självgående lokomobiler. Konstruktören, Gunnar Bergström, var för övrigt med vid 50-årsjubileet 1963 i Eskilstuna. Traktorn hade en dubbelcylindrig, tvåtakts, råoljemotor (tändkulemotor) på 30/40 hk. Detta var egentligen..….
Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 3 nr 3 september 2012. Vill ni läsa hela artikeln En spansk fritidslantbrukare eller andra artiklar i BM-bladet årgång 3 nr 3 så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).
En spansk fritidslantbrukare
/i NyheterDen här veckans throwback thursday så blickar vi återigen tillbaka till 2012 där vi hittar en artikel som heter En spansk fritidslantbrukare.
God läsning!
Ett smakprov ifrån: En spansk fritidslantbrukare
Jag svarar Jordi att det även i Sverige finns ett stort intresse för den gamla svenska traktorn. Många mail och bilder senare bjuder jag in Jordi och en vän till honom att hälsa på oss i samband med den stora Volvo BM träffen på Elmia Traktor Power Weekend i Jönköping, år 2009.
Jordi svarar ganska fort att han ska göra allt som står i hans makt för att få ledigt från lärarjobbet och komma upp till Elmia. Snart nog kommer ett mail där det står att Jordi och Fernando kommer. De bokar flygbiljetter och hotell i Jönköping där vi också hämtar dem på lördag morgon och kör dem upp till Elmia. På träffen går killarna runt och småler som om de vore i himlen. De säger att det inte finns så många Volvo BM traktorer i hela Spanien som på Elmia denna dag.
En spansk fritidslantbrukare År 2006 får jag ett e-postmeddelande från en spansk fritidslantbrukare som skriver att han äger flera stycken BM-Volvo traktorer och att han gärna vill få kontakt med svenskar som också har ett intresse för BMVolvo maskiner. Lantbrukaren, som också är lärare, heter Jordi.
Fernando som har BM Bison som favorit är fruktodlare och säljer årligen hundratals ton äpplen, odlingen sköts bland annat med hjälp av en 470. Jordis farfar köpte en Boxer av en återförsäljare i Barcelona på 1960-talet..….
Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 3 nr 3 september 2012. Vill ni läsa hela artikeln En spansk fritidslantbrukare eller andra artiklar i BM-bladet årgång 3 nr 3 så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).
Gengastraktorer
/i NyheterI den här veckans throwback thursday så har vi hittat en intressant artikel från 2012 som handlar om gengastraktorer.
Hoppas att ni tycker om artikeln och om ni vill läsa fler intressanta artiklar från BM-bladet så besök: https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/
God läsning!
Ett smakprov ifrån: Gengastraktorer
Dagens omtalade finanskris, miljöförstöring, strävan efter förnyelsebar energi och allmän oro i vår omvärld ger oss kanske anledning att blicka tillbaka på de år då världen stod i brand och vi inte hade något annat alternativ till att driva våra fordon än med gengas. För den civila delen av samhället och därmed traktorerna medföljde avspärrningarna brist på bränsle och allehanda oljeprodukter.
För fyrtakts förgasarmotorer kunde man snabbt få fram gengasaggregat men för BM-traktorerna med tändkulemotorer var det mycket mer komplicerat och tidsödande. Det enda sättet att kunna fortsätta traktortillverkningen var att tillfälligt förse maskinerna med inköpta förgasarmotorer.
Man anskaffade således 100 stycken motorer för gengasdrift från AB Volvo och monterade dessa på BM-2 chassier. Aggregaten var av Hesselmans fabrikat. BM-2 ans växellådas utväxling fick ändras och den fanns för utväxling för såväl järnhjul som gummihjul. Modellen fick beteckningen BM-4. Intressant att notera är att eftersom gengasaggregatet krävde eldriven fläkt så är detta den första BMtraktorn med såväl elektrisk startmotor som generator och batteri.
För anpassning av gengas till tändkulemotorn krävdes omfattande tekniska förändringar. Motorn måste förses med nytt cylinderlock, elektrisk tändning, magnetapparat och tändstift. Till detta kom så montering av själva gengasaggregatet. ..….
Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 3 nr 1 mars 2012. Vill ni läsa hela artikeln Gengastraktorer eller andra artiklar i BM-bladet årgång 3 nr 1 så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).