Bakom maskinen

Äntligen torsdag igen och i veckans Throwback Thursday så har vi återigen hittat en spännande artikel som vill uppmärksamma. Den här artikeln heter Bakom maskinen och berättar en spännande berättelse om Sven Arnegård och 5350 “Terrängexpressen”  

Artikeln har vi hittat i BM-bladet årgång 9 nr 4 och går att läsa i BM-bladet arkivet på hemsidan. 

God läsning!

Ett smakprov från Bakom maskinen

Under åren 1966–1971 hade man lanserat Grus-Kalle 1966 och DR 860 1968 men nu började det dyka upp alltfler konkurrenter. Det saknades en klar produktutvecklingsstrategi för att bibehålla marknadsdominansen.

Ett försök att med lastvagnskomponenter t ex frambyggd hytt hade misslyckats helt och nu blev det akut att få ut något nytt på marknaden. Det var då man 1971 gav i uppdrag till Sven Arnegård att bilda ett team som snart insåg att man hade flera svåra frågor att hantera. Den första var att få det pågående ”lastvagnsprojektet” nedlagt.

Det andra att sortera ut alla slitningar mellan produktutvecklingen i Eskilstuna och den gamla välmeriterade utvecklingsavdelningen i Braås. Den tredje fasen var att presentera en…

Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 9 nr 4 juni 2018. Vill ni läsa hela artikeln Bakom maskinen eller andra artiklar i BM-bladet årgång 9 nr 4 så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).