Svenska BM-klubben
  • Hem
  • Om oss
  • Nyheter
  • Kalender
  • Köp / Sälj
  • BM-bladet
  • Kontakt
  • Medlem
    • Logga in
    • Bli medlem
    • Medlemsnyheter
    • Medlemsförmåner
    • Maskinparken
    • Medlemsregister
    • Historiska arkivet
    • BM-bladet Arkiv
    • BM-experterna
    • BM-shop
    • Tips & Trix
    • Bildgalleri
    • Länkar
  • Sök
  • Menu Menu

Senaste Nyheterna

Viksta Traktormuseum

27 juli, 2023/i Nyheter

I dagens Throwback Thursday gör vi en nostalgisk tillbakablick till Viksta Traktormuseum, beläget i den lantliga byn Rångsta, cirka 30 kilometer norr om Uppsala. Museet är en rik skattkista av historiska motorredskap och representerar en epok när innovation inom jordbruket var i ständig utveckling.

Grundaren av detta unika museum var Valter Anstrén, en man med en passion för maskiner och jordbrukets historia. År 1987 överlämnade han sin imponerande samling av motorredskap, flera av dem unika, som en gåva till hembygdsföreningen. Denna samling utgör idag hjärtat av Viksta Traktormuseum.

God Läsning!

Ett smakprov från artikeln | Viksta Traktormuseum

Viksta Traktormuseum ligger i Rångsta by som är belägen ungefär 30 kilometer norr om Uppsala. Grundaren till museet var Valter Anstrén som 1987 överlämnade sin samling av motorredskap, flera av dem unika, som en gåva till hembygdsföreningen. För att trygga museets framtid testamenterade Valter och hans syster Astrid sin jordbruksfastighet med fastigheter och lösöre till en stiftelse som sedan 2009 ägs och förvaltas av Hembygdsföreningen.

Då hade jordbruksfastigheten varit i släktens ägo sedan 1840-talet. Syskonens far var en mycket framsynt jordbrukare som gärna provade branschens nymodigheter. Han blev socknens första traktorägare när han redan 1920 inhandlade den enligt dåtida mått mycket avancerade Moline Universal kallad ”Järnhästen…

Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 13 nr 2 Juni 2022. Vill ni läsa hela artikeln Viksta Traktormuseum eller andra artiklar i BM-bladet så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).

https://usercontent.one/wp/bmklubben.se/wp-content/uploads/2023/05/Viksta-Traktormuseum.png 263 778 6yFJ36wKj7b68f http://bmklubben.se/wp-content/uploads/2017/11/bm_webb_logo2.png 6yFJ36wKj7b68f2023-07-27 08:21:192023-05-15 09:55:15Viksta Traktormuseum

Hälsningar från Grästorp

20 juli, 2023/i Nyheter

I veckans Throwback Thursday bjuder vi på en resa till Flakeberg, en pittoresk by belägen utanför Grästorp. Här möter vi Lars Haglund, en man vars förkärlek för det gamla inte bara är en hobby, utan en livsstil. Med ett lantbruk som sträcker sig tillbaka till 1600-talet, har Lars och hans familj en historia att berätta.

God Läsning!

Ett smakprov från artikeln | Hälsningar från Grästorp

Under 1970-talet kunde man se BMmärkta mobilkranar byggda på traktorchassin på en del byggarbetsplatser i Sverige. Då maskintypen var en udda produkt i BM:s program kan man undra vilket företag som var BM:s medleverantör. Genom efterforskningar har det visat sig att det var det norska företaget Moelvens Brug A/S i Norge. Företaget torde också vara den enda maskintillverkaren utanför Sverige som använt sig av chassier från BM för påbyggnader. Här följer därför historien bakom detta företag och mobilkranen som BM-produkt. 1899 bildades Moelvens Brug A/S i Moelv vid sjön Mjösa i norska Hedmark av investerarna länsman Martin G Halvorsen, storbönderna Anton Fjelstad, Ole Löken och Christian Ulven. Företaget föregicks av Anderkverns Brug A/S, som köptes av industrimannen och innovatören Theodor Krogvigs dödsbo året innan.

1877 startade Krogvig sin verksamhet, en träindustri med sågverk och tunntillverkning vid fallen till ett av Mjösas östra tillflöden. Då området vid Mjösa är en jordbruksbygd tillkom det med tiden också oljekokta järnbeslagna vagnshjul och jordbruksredskap. Krogvig bedrev sin verksamhet till sin död 1897. Det nybildade företaget övertog tillverkningen av oljekokta järnskodda vagnshjul. För att trygga försörjningen med ämnesträ anlades också ett sågverk och skogsposter inköptes. Under 1900- talets första hälft utökades sortimentet med möbler samt träkarosser och flak till lastbilar…

Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 10 nr 1 Mars 2019. Vill ni läsa hela artikeln Hälsningar från Grästorp eller andra artiklar i BM-bladet så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).

https://usercontent.one/wp/bmklubben.se/wp-content/uploads/2023/05/Halsningar-fran-Grastorp.png 261 575 6yFJ36wKj7b68f http://bmklubben.se/wp-content/uploads/2017/11/bm_webb_logo2.png 6yFJ36wKj7b68f2023-07-20 08:21:152023-05-15 09:51:03Hälsningar från Grästorp

Skördetröskans betydelse för jordbruket

13 juli, 2023/i Nyheter

Tänk tillbaka till 1940, en tid då Sverige fortfarande var beroende av import av skördetröskor, framför allt från tyska Claas. Men, en förändring låg i luften. Ett hemligt test hölls i Axelvolds gods i september samma år, och resultatet skulle komma att förändra jordbrukets framtid i landet.

Maskinen som testades var den allra första svensktillverkade skördetröskan. Dock, tillverkaren angavs som Bellis-Moare, ett smart trick för att skydda den verkliga tillverkaren, AB Bolinder-Munktell (BM), ifall testet inte skulle bli framgångsrikt. Men testet gick över förväntan och maskinen introducerades på den svenska marknaden, markerandes övergången till skördetröska för landets jordbruk.

BM:s skördetröska var inte bara den första av sitt slag i Sverige, den var också en innovation som skulle förändra lantbruket dramatiskt. God Läsning!

Ett smakprov från artikeln | Skördetröskans betydelse för jordbruket

AB Bolinder–Munktell tillverkade Sveriges första skördetröska, och inte många uppfinningar har varit lika viktiga för jordbruket som just denna maskin. Det hade redan funnits skördetröskor sedan tidigare i Sverige, men dessa var från utländska tillverkare och fram till 1940-talet fick Sverige importera sina skördetröskor från bl a tyska Claas. I september 1940 genomfördes ett hemligt test av den första svensktillverkade tröskan på Axelvolds gods.

Tröskans tillverkare angavs listigt som Bellis-Moare, för att inte avslöja att den rätta tillverkaren var BM. Tanken var att om testet inte föll väl ut, skulle ingen veta att det var AB Bolinder-Munktell som låg bakom tillverkning och test av maskinen. Men nu gick testkörningen bra och tröskan placerades på den svenska marknaden. Detta innebar en övergång i jordbruket till skördetröska, och år 1944 fanns det hela 400 skördetröskor på svenska gårdar.

Intressant är att skördetröskans intåg på marknaden gjorde en så stor skillnad för lantbruket. Tröskningen utvecklades från att man manuellt skar med lie och buntade halmen i kärvar, till hästdragna tröskor som senare blev traktordragna. När man skördade för hand tog det slitsamma månader att få in spannmålet, men med den nya skördetröskan kunde alltihop avklaras på ett par timmar. En ny era startade inom jordbruket med denna arbetsbesparande maskin…

Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 12 nr 2 Juni 2021. Vill ni läsa hela artikeln Skördetröskans betydelse för jordbruket eller andra artiklar i BM-bladet så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).

https://usercontent.one/wp/bmklubben.se/wp-content/uploads/2023/05/MST-41-1947.png 371 616 6yFJ36wKj7b68f http://bmklubben.se/wp-content/uploads/2017/11/bm_webb_logo2.png 6yFJ36wKj7b68f2023-07-13 08:21:142023-05-15 09:47:04Skördetröskans betydelse för jordbruket

Året var 1991 Lite Zettelmeyerhistoria

6 juli, 2023/i Nyheter

I veckans Throwback Thursday tar vi oss till Tyskland för en djupdykning i en fascinerande historisk berättelse om det beryktade företaget Zettelmeyer. Anledningen till denna tyska vändning är pandemins omfattande begränsningar som påverkar vår vardag och pausar många av våra rutinmässiga aktiviteter.

Zettelmeyer, som många av er vet, blev uppköpt av Volvo i början av 90-talet. Men låt oss backa bandet en bit och se hur denna tunga industriella aktör kom till.

God Läsning!

Ett smakprov från artikeln | Året var 1991 Lite Zettelmeyerhistoria

BM-Bladets redaktion bad mig vänligen, om jag kunde bidra med en artikel i detta numer ifrån Tyskland? Anledningen är ju pandemin som starkt begränsar vårt dagliga liv och därmed är nästan alla aktiviteter lagda på is. Det gäller ännu mera i Tyskland, där restriktionerna är betydligt hårdare än i Sverige. Alltså har jag ingen aktivitetsträff att rapportera ifrån, utan den här gången får det bli historia. Många av er medlemmar vet säkert att Zettelmeyer blev uppköpta av Volvo i början på 90-talet.

Det kommer en detaljerad Zettelmeyerartikel i nästa nummer av BM-Bladet, så den delen hoppar jag över. Jag måste dock ge en kort historisk återblick, på hur det här företaget startade och med vilka produkter, för att sen komma in på huvudämnet. Hubert Zettelmeyer föddes 1866 och 1897 hade han och hustrun samlat ihop ett kapital, som var stort nog att köpa in en engelsk ångvält av fabrikatet John Flower & Co. Det följde flera engelska ångvältar, eftersom herr Zettelmeyer var vägbyggare och snabbt fick ett gott rykte om sig att göra ett bra jobb.

Ett av de största problemen var att skaffa reservdelar till sin vältar och redan 1902 hade han grundat en egen verkstad i Konz, som kunde tillverka reservdelar. 1908 anställde han ingenjörer, som startade med att kostruera en egen vägvält, vilken var klar för serietillverkning 1910. Produktionen fortsatte under många årtionden, men man behövde ett andra affärsben i företaget. Det fanns ett oerhört starkt behov av att mekanisera lantbruket i Tyskland och Europa under 30-talet och därför valde man att slå in på traktortillverkning.

År 1935 var man så klar med sin första traktormodell Z1, som gick i produktion och ett år senare kom Z2. Z1 var tänkt för lantbrukarna, medan Z2 var mera lämplig för landsväg och transporter. Traktorer som kunde köra 20 km/h (senare 28), var ett billigare alternativ än lastbilar och blev därmed väldigt populära i Tyskland. Lanz, Hanomag och Deutz hade de stora tunga landsvägsdragarna och med dem ville Zettelmeyer inte konkurrera…

Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 12 nr 2 Juni 2021. Vill ni läsa hela artikeln Året var 1991 Lite Zettelmeyerhistoria eller andra artiklar i BM-bladet så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).

https://usercontent.one/wp/bmklubben.se/wp-content/uploads/2023/05/Aret-var-1991-Lite-Zettelmeyerhistoria.png 515 808 6yFJ36wKj7b68f http://bmklubben.se/wp-content/uploads/2017/11/bm_webb_logo2.png 6yFJ36wKj7b68f2023-07-06 08:21:132023-05-15 09:42:24Året var 1991 Lite Zettelmeyerhistoria

Bolinder Munktell – Ett företag med anor

29 juni, 2023/i Nyheter

Historien om Munktells börjar faktiskt redan 1832, ett helt sekel innan fusionen med Bolinders. Det var då Johan Theofron Munktell grundade Eskilstuna Mekaniska verkstad. Företaget genomgick en omorganisation och fick namnet Munktells Mekaniska Verkstads AB 1879.

De första sju åren av verksamheten ägde rum i hyrda lokaler på södra sidan av Eskilstunaån, då känd som Eskilstuna Ström. Men 1839 flyttade verksamheten över ån till nybyggda lokaler på platsen som idag bär namnet Munktellstaden.

God Läsning!

Ett smakprov från artikeln | Bolinder Munktell – Ett företag med anor

I år är det 90 år sedan AB BolinderMunktell bildades efter en fusion mellan Munktells Verkstads Nya Aktiebolag i Eskilstuna och J & C G Bolinders Mekaniska Verkstad AB i Stockholm. Historien börjar dock redan 100 år tidigare, 1832, då Johan Theofron Munktell startade en mekanisk verkstad med namnet Eskilstuna Mekaniska verkstad. 1879 ombildades företaget till aktiebolag och namnet ändrades till Munktells Mekaniska Verkstads AB.

De första 7 åren bedrevs verksamheten i hyrda lokaler på södra sidan av Eskilstunaån som på den tiden hette Eskilstuna Ström. 1839 flyttades verksamheten till egna lokaler som byggts på andra sidan ån, på den plats som nu har namnet Munktellstaden. Idag inrymmer de gamla fabrikslokalerna en mängd olika verksamheter som t ex hotell, konstmuseum, konsertlokal, restaurang, arkitektbyrå, Munktell Science Park, inomhusarena för friidrott och en mängd andra sporter samt inte minst Munktellmuseet där man kan beskåda ett stort urval av de produkter som tillverkats under den 190 år långa historien.

Huvudanledningen till att JT Munktell startade en mekanisk verkstad i Eskilstuna, enligt önskemål från kung och regering, var att hjälpa Gevärsfaktoriet som tillverkade vapen till försvaret. Gevärsfaktoriet hade stora kvalitetsproblem och fick skrota ca 73 % av sina produkter, men efter att Munktell hjälpt dem med att lära sig läsa ritningar samt också moderniserat verktygen i fabriken var skrotningsprocenten nere i 1–2 procent, en avsevärd förbättring. Inledningsvis var huvudfokus tillverkning av maskiner/verktyg för mekaniska verkstäder, men när så krävdes konstruerades och tillverkades även andra produkter…

Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 13 nr 3 September 2022. Vill ni läsa hela artikeln Bolinder Munktell – Ett företag med anor eller andra artiklar i BM-bladet så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).

https://usercontent.one/wp/bmklubben.se/wp-content/uploads/2023/05/Bolinder-Munktell-ett-foretag-med-anor.png 379 778 6yFJ36wKj7b68f http://bmklubben.se/wp-content/uploads/2017/11/bm_webb_logo2.png 6yFJ36wKj7b68f2023-06-29 09:21:122023-05-15 09:35:58Bolinder Munktell – Ett företag med anor

1932 bildas Bolinder-Munktell

22 juni, 2023/i Nyheter

I denna veckas Throwback Thursday tar vi en nostalgisk resa tillbaka till Munktells Mekaniska Verkstads AB i Eskilstuna – ett företag som för många år var en stor huvudvärk för sin bank. Trots de betydande förluster som företaget åsamkade banken, lyckades den genom djärva manövrar styra företaget genom flera svårigheter för att slutligen överlämna det i en ny form och mer stabil ekonomisk ställning.

Munktells Mekaniska Verkstad har en imponerande historia och har alltid varit respekterad för kvaliteten på sina produkter.

God Läsning!

Ett smakprov från artikeln | 1932 bildas Bolinder-Munktell

Munktells Mekaniska Verkstads AB i Eskilstuna var under många år ett av dess banks större bekymmer. De förluster företaget vållade blev aldrig helt ersatta. Däremot lyckades banken, med en påfallande djärvhet i greppen, föra bolaget igenom en serie av svårigheter och till sist lämna det vidare i ny form och i ett äntligen konsoliderat skick. Verkstaden hade en vördnadsbjudande tradition, och dess produkter hade ett gott anseende.

Den hade börjat sin verksamhet 1832 och blivit aktiebolag 1879; som alla äldre mekaniska verkstäder hade den ett mångskiftande produktprogram, men dess produktion av lantbruksmaskiner hade spelat en särskilt stor roll. Det gällde både den svenska försäljningen och exporten; före första världskriget exporterade man inte minst till Ryssland. Krigsåren lockade till en utbyggnad som blev alltför dyr och förstörde affärerna. Munktells gick i konkurs 1922. Det hade ännu inte kommit i balans efter sina tidigare olyckor. Bolaget ägdes nu helt av Mälarprovinsernas Bank, och dess position övertogs 1926 av Handelsbanken, med ett till 2,5 miljoner bokfört aktiekapital och skulder till banken på drygt sex miljoner.

Nydqvist & Holm i Trollhättan övertog rörelsen och så småningom också namnet. Nohab hade fått en beställning från Ryssland på 1 000 lokomotiv som senare skars ned till 500 st. Deras egen kapacitet räckte inte till, men man lyckades 1921 få överta det mesta av de Munktellska verkstäderna i Eskilsuna för att där bygga tendrar till loken. I Nohabs lokaler bedrev Munktells under denna tid begränsad tillverkning av traktorer, tröskverk och träbearbetningsmaskiner. Enligt avtalet hade Nohab rätt att sälja tillbaka verkstäderna efter en femårsperiod, och detta var också vad som skedde 1925. Men då blev det en mödosam uppgift för Munktells att återknyta affärsförbindelser och återerövra marknaden…

Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 13 nr 3 September 2022. Vill ni läsa hela artikeln 1932 bildas Bolinder-Munktell eller andra artiklar i BM-bladet så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).

https://usercontent.one/wp/bmklubben.se/wp-content/uploads/2023/05/Nohabs-tendrar.png 332 673 6yFJ36wKj7b68f http://bmklubben.se/wp-content/uploads/2017/11/bm_webb_logo2.png 6yFJ36wKj7b68f2023-06-22 09:21:102023-05-15 09:31:111932 bildas Bolinder-Munktell

Nuntorpsdagarna på Nuntorp Gård i Brålanda

15 juni, 2023/i Nyheter

I veckans Throwback Thursday: Nuntorp Gård – En historisk mötesplats mellan stad och land

Nuntorp Gård, belägen i hjärtat av Sverige, har länge varit en symbol för kunskapsinlärning inom den gröna näringen och det svenska hushållet. Sedan starten 1943, har den förändrats med tidens gång, anpassat sig till nya förhållanden och behov, men har alltid bibehållit sin kärna av att vara en plats för utbildning och utbyte.

God Läsning!

Ett smakprov från artikeln | Nuntorpsdagarna på Nuntorp Gård i Brålanda

Sedan 1943 har Nuntorp Gård bedrivit kunskapsinlärning inom den gröna näringen och det svenska hushållet. Trots att tiderna förändrats är intentionen idag densamma. Nuntorp Gård har gått från lantmannaskola och hushållsskola till att bli ett centrum för olika aktörer inom den gröna näringen. Idag finns det 10 aktiva aktörer etablerade men det finns plats för fler. För de nya ägarna Anna och Rickard Johansson är visionen tydlig. Det ska vara en plats ”där stad möter land”. Nunntorpsdagarna som i år arrangerades lördagen och söndagen 16 och 17 oktober är populära då de innehåller många aktiviteter och utställare från bygden runt omkring. Både på lördag och söndag kunde de 4 000 besökarna vara med om koutställning, föreläsningar, musik och underhållning.

Det gick också att köpa lokalproducerad mat. Speciellt i år kom många som var intresserade av installationen av den nya biokolpannan som kommer att tas i drift under hösten. Biokol är en intressant produkt då den är ett klimatneutralt och jordförbättrande ämne och minskar behovet av gödsling. Biokol framställs genom så kallad pyrolys där organiskt material som växtavfall förbränns i en miljö utan syre. Det är alltså samma process som i en kolmila. Samtidigt avges värme som kan användas till uppvärmning av fastigheter eller växthus. Pannan på Nuntorp Gård kommer att eldas med flis från skörderester och skogsavfall. Var man inte intresserad av pannan så fanns det många utställare och hantverkare att besöka. För barnen fanns ponnyridning eller att åka häst och vagn. BM-klubbens regionombud för Dalsland, Morgan Lundqvist, fanns självklart på plats…

Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 12 nr 4 December 2021. Vill ni läsa hela artikeln Nuntorpsdagarna på Nuntorp Gård i Brålanda eller andra artiklar i BM-bladet så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).

https://usercontent.one/wp/bmklubben.se/wp-content/uploads/2023/05/Nuntorpsdagarna-pa-Nuntorp.png 383 687 6yFJ36wKj7b68f http://bmklubben.se/wp-content/uploads/2017/11/bm_webb_logo2.png 6yFJ36wKj7b68f2023-06-15 09:21:092023-05-15 09:25:31Nuntorpsdagarna på Nuntorp Gård i Brålanda

Från Hede Mekaniska till Tigercat

8 juni, 2023/i Nyheter

Denna veckas Throwback Thursday tar vi en nostalgisk resa tillbaka till 1962, när Hede Mekaniska, en maskinfirma med 7 anställda, grundades i Hede. Det var en tid av innovation och uppfinningsrikedom, med företaget som inledde sin resa genom att anpassa Nuffieldtraktorer till skogsfordon.

Bara två år senare expanderade Hede Mekaniska sin produktlinje och började montera All-Driv på 350 Boxer och dess efterträdare T 600.

God Läsning!

Ett smakprov från artikeln | Från Hede Mekaniska till Tigercat

1962 grundades maskinfirman Firma Hede Mekaniska i Hede med 7 anställda. Produktprogrammet bestod i början av Nuffieldtraktorer som byggdes om och anpassades till skogsfordon. Två år senare började man montera All-Driv på 350 Boxer och dess efterträdare T 600. De byggdes på den vanliga traktorn – men fick bl a ändrade hjuldimensioner.

Denna All-Driv var 8-hjulsdriven och var utrustad med HARA-hytt, Bosch hyttvärme och bukplåtar. Vagnen var Hemeks egen konstruktion medan kranen var från Cranab. Dessa maskiner tillverkades under hela 1960-talet tillsammans med interna projekt och sidoprojekt som tillverkades i ett mycket små antal. Ett exempel är Hemek Pirat som gjordes i runt nio ex. Här försökte man komma ifrån tänkandet att ha en vanlig traktor som utgångspunkt. Piraten byggdes därför som en modern skotare med 6-hjulsdrift. Den var försedd som den ursprungliga Hemek All-Driv med Robsondrift på vagndelen vilken Piraten delade med kända Hemek 600 AllDriv.

Byggnadsprincipen för Piraten var nästan samma som idag med ramstyrning. Drivmaskinen byggdes kring delar av Volvo Lastbil F86/N86. Motorn var den då nyutvecklade Volvo D70A motorn på 140 hästkrafter och växellådan Volvos R50. Kranen på denna maskin var av märket Jonsereds Jet. Det byggdes även ett fåtal av en variant på den engelska Muir-Hill traktorn enligt samma koncept. 1971 kom Hemek 650 som byggde på T 650 och som var en 8-hjulsburen skotare. 1974 införlivades produkten med Bolinder-Munktells produktprogram, varvid namnet ändrades till SM 958 och färgen från röd till gul. Maskinen var annars identisk med sin föregångare förutom färg och namnbytet…

Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 7 nr 2 juni 2016. Vill ni läsa hela artikeln Från Hede Mekaniska till Tigercat eller andra artiklar i BM-bladet så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).

https://usercontent.one/wp/bmklubben.se/wp-content/uploads/2023/05/SM-9110-1978.png 442 755 6yFJ36wKj7b68f http://bmklubben.se/wp-content/uploads/2017/11/bm_webb_logo2.png 6yFJ36wKj7b68f2023-06-08 08:39:402023-05-15 09:12:17Från Hede Mekaniska till Tigercat
Sida 2 av 39‹1234›»

Medlem – Logga in

NYHETSARKIVET

  • september 2023 (3)
  • augusti 2023 (5)
  • juli 2023 (4)
  • juni 2023 (6)
  • maj 2023 (3)
  • april 2023 (4)
  • mars 2023 (5)
  • februari 2023 (5)
  • januari 2023 (4)
  • december 2022 (3)
  • november 2022 (3)
  • oktober 2022 (5)
  • september 2022 (5)
  • augusti 2022 (5)
  • juli 2022 (3)
  • juni 2022 (3)
  • maj 2022 (4)
  • april 2022 (4)
  • mars 2022 (6)
  • februari 2022 (3)
  • januari 2022 (3)
  • december 2021 (6)
  • november 2021 (4)
  • oktober 2021 (4)
  • september 2021 (5)
  • augusti 2021 (5)
  • juli 2021 (5)
  • juni 2021 (4)
  • maj 2021 (4)
  • april 2021 (6)
  • mars 2021 (4)
  • februari 2021 (5)
  • januari 2021 (2)
  • december 2020 (7)
  • november 2020 (4)
  • oktober 2020 (5)
  • september 2020 (4)
  • augusti 2020 (6)
  • juli 2020 (5)
  • juni 2020 (5)
  • maj 2020 (4)
  • april 2020 (7)
  • mars 2020 (8)
  • februari 2020 (4)
  • januari 2020 (5)
  • december 2019 (4)
  • november 2019 (1)
  • oktober 2019 (2)
  • september 2019 (2)
  • juli 2019 (2)
  • maj 2019 (3)
  • april 2019 (2)
  • mars 2019 (2)
  • december 2018 (3)
  • september 2018 (4)
  • augusti 2018 (1)
  • maj 2018 (2)
  • mars 2018 (4)
  • januari 2018 (5)
  • december 2017 (3)
  • november 2017 (3)
  • september 2017 (1)
  • juni 2017 (1)
  • maj 2017 (5)
  • april 2017 (2)
  • mars 2017 (5)
  • februari 2017 (1)
  • januari 2017 (1)
  • december 2016 (2)
  • november 2016 (3)
  • oktober 2016 (2)
  • september 2016 (2)
  • augusti 2016 (2)
  • juli 2016 (1)
  • juni 2016 (5)
  • april 2016 (5)
  • mars 2016 (1)
  • februari 2016 (4)
  • januari 2016 (1)
  • december 2015 (3)
  • november 2015 (2)
  • oktober 2015 (2)
  • september 2015 (4)
  • augusti 2015 (2)
  • juli 2015 (1)
  • juni 2015 (12)
  • maj 2015 (2)
  • april 2015 (5)
  • mars 2015 (3)
  • februari 2015 (3)
  • januari 2015 (5)
  • december 2014 (6)
  • november 2014 (5)
  • oktober 2014 (5)
  • september 2014 (6)
  • augusti 2014 (1)

Gilla oss på Facebook!

BM-BLADET

BM-bladet nr.4, December 2020
Tidningen skickas ut till alla våra medlemmar 4 gånger per år.

ANNONSER

Medlem – Logga in

mail: kontakt@bmklubben.se   tel: 070-977 99 90

Senaste Nyheterna

  • Bolindermuseet21 september, 2023 - 08:53
  • Magnus Hansen – En Volvo BM-ägare i Kanada14 september, 2023 - 08:40

Kategorien

  • Aktiviteter
  • Arrangemang
  • BM-bladet
  • Historia
  • Historiska Arkivet
  • Medlemsnyheter
  • Medlemsträff
  • Nyheter
  • Okategoriserade
  • Tips
  • Webben

Gilla oss på Facebook!

© Copyright - Svenska BM-klubben 2017
  • Facebook
  • Mail
Scroll to top