Senaste Nyheterna
Medlem – Logga in
NYHETSARKIVET
- november 2024 (3)
- oktober 2024 (5)
- september 2024 (4)
- augusti 2024 (5)
- juli 2024 (5)
- juni 2024 (4)
- maj 2024 (5)
- april 2024 (3)
- mars 2024 (3)
- februari 2024 (3)
- januari 2024 (1)
- december 2023 (4)
- november 2023 (5)
- oktober 2023 (5)
- september 2023 (4)
- augusti 2023 (5)
- juli 2023 (4)
- juni 2023 (6)
- maj 2023 (3)
- april 2023 (4)
- mars 2023 (5)
- februari 2023 (5)
- januari 2023 (4)
- december 2022 (3)
- november 2022 (3)
- oktober 2022 (5)
- september 2022 (5)
- augusti 2022 (5)
- juli 2022 (3)
- juni 2022 (3)
- maj 2022 (4)
- april 2022 (4)
- mars 2022 (6)
- februari 2022 (3)
- januari 2022 (3)
- december 2021 (6)
- november 2021 (4)
- oktober 2021 (4)
- september 2021 (5)
- augusti 2021 (5)
- juli 2021 (5)
- juni 2021 (4)
- maj 2021 (4)
- april 2021 (6)
- mars 2021 (4)
- februari 2021 (5)
- januari 2021 (2)
- december 2020 (7)
- november 2020 (4)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (4)
- augusti 2020 (6)
- juli 2020 (5)
- juni 2020 (5)
- maj 2020 (4)
- april 2020 (7)
- mars 2020 (8)
- februari 2020 (4)
- januari 2020 (5)
- december 2019 (4)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (2)
- september 2019 (2)
- juli 2019 (2)
- maj 2019 (3)
- april 2019 (2)
- mars 2019 (2)
- december 2018 (3)
- september 2018 (4)
- augusti 2018 (1)
- maj 2018 (2)
- mars 2018 (4)
- januari 2018 (5)
- december 2017 (3)
- november 2017 (3)
- september 2017 (1)
- juni 2017 (1)
- maj 2017 (5)
- april 2017 (2)
- mars 2017 (5)
- februari 2017 (1)
- januari 2017 (1)
- december 2016 (2)
- november 2016 (3)
- oktober 2016 (2)
- september 2016 (2)
- augusti 2016 (2)
- juli 2016 (1)
- juni 2016 (5)
- april 2016 (5)
- mars 2016 (1)
- februari 2016 (4)
- januari 2016 (1)
- december 2015 (3)
- november 2015 (2)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (4)
- augusti 2015 (2)
- juli 2015 (1)
- juni 2015 (12)
- maj 2015 (2)
- april 2015 (5)
- mars 2015 (3)
- februari 2015 (3)
- januari 2015 (5)
- december 2014 (6)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (5)
- september 2014 (6)
- augusti 2014 (1)
Gilla oss på Facebook!
BM-BLADET
ANNONSER
Medlem – Logga in
mail: kontakt@bmklubben.se tel: 070-977 99 90
Senaste Nyheterna
- BM-maskiner i uniform 421 november, 2024 - 09:31
- Museum voor Nostalgie en Techniek, Langenboom, Holland14 november, 2024 - 09:19
Mekartips – Likströmsgenerator
/i NyheterDen här veckans Throwback Thursday inlägg så kommer vi att få ett litet mekartips om likströmsgeneratorer från Kurt Hällvall. För dig som vill läsa hela artikeln så hittar ni den och många andra artiklar i BM-bladet arkivet som ni hittar under medlemssidan.
God läsning!
Ett smakprov från – Mekartips – Likströmsgenerator
Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 11 nr 4 December 2020. Vill ni läsa hela artikeln Mekartips – Likströmsgenerator eller andra artiklar i BM-bladet årgång 11 nr 4 så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).
Från Västerbotten till Österbotten
/i NyheterDenna vecka så tar vi oss tillbaka till sommaren 2019 som vi kan läsa om i artikeln Från Västerbotten till Österbotten. Artikeln hittar ni i BM-bladet arkivet och där kan ni läsa flera spännande artiklar från BM-bladet.
God läsning!
Ett smakprov från – Från Västerbotten till Österbotten
Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 11 nr 1 Mars 2020. Vill ni läsa hela artikeln Från Västerbotten till Österbotten eller andra artiklar i BM-bladet årgång 11 nr 1 så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).
Renovering av en LM 218
/i NyheterDen här veckans Throwback Thursday så har vi hittat en artikel som heter Renovering av en LM 218. I artikeln så får vi läsa om Jan Hedh i Taberg och hans renovering av en LM 218.
God läsning!
Ett smakprov från – Renovering av en LM 218
Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 11 nr 3 September 2020. Vill ni läsa hela artikeln Renovering av en LM 218 eller andra artiklar i BM-bladet årgång 11 nr 3 så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).
Modelldag och kaviartuber
/i NyheterDenna veckas Throwback Thursday så kommer vi att få läsa lite om Modelldagen som årligen hålls på Munktellmuseet enligt tradition. Artikeln har vi hittat i BM-bladet arkivet som är tillgängligt för alla medlemmar.
God läsning!
Ett smakprov från – Modelldag och kaviartuber
Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 11 nr 3 September 2020. Vill ni läsa hela artikeln Modelldag och kaviartuber eller andra artiklar i BM-bladet årgång 11 nr 3 så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).
Munktellmuseet 30 år
/i NyheterDen här veckans throwback thursday så kommer vi att kolla lite närmare på artikeln L150, den första i en ny generation. om ni vill läsa mer av den här artikeln eller vill kolla in andra artiklar från BM-bladet tidningarna så hittar ni dom här på vår hemsida i BM-blad arkivet.
God läsning!
Ett smakprov från – Munktellmuseet 30 år
En artikel i tidningen Folket från augusti 1938 under rubriken ”Intressant samling av betydande värde” är det första dokumenterade beviset på att man då under en längre tid bevarat olika former av material som sedermera visat sig lämpligt för ett museum.
Tidningen skriver: ”En sammanförning av ett systematiskt ordnande av gamla handlingar, uppgifter, modeller och färdiga pjäser hör tyvärr inte till vardagligheterna vid varken stora eller små företag. Det är något som man i de flesta fall glömmer bort i den dagliga hetsen. Intresset finns nog för uppgiften, men tid och krafter räcka inte till.
På håll, där man gripit sig verket an, har det många gånger varit impulser utifrån som tvingat vederbörande att sätta igång. Som nu i Eskilstuna, där A-B BolinderMunktell i loppet av de sista månaderna börjat ordna ett privat museum. Här har dekretet om uppröjning av all gammal bråte på vindarna varit en bidragande orsak till att arbetet påbörjades.
Museet befinner sig ännu i vardande, men det rymmer redan nu en mängd av intresse, för den socialhistoriskt intresserade i allmänhet och för teknikern i synnerhet.”…
Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 12 nr 1 Mars 2021. Vill ni läsa hela artikeln Munktellmuseet 30 år eller andra artiklar i BM-bladet årgång 12 nr 1 så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).
L150, den första i en ny generation
/i NyheterDen här veckans throwback thursday så kommer vi att kolla lite närmare på artikeln L150, den första i en ny generation. om ni vill läsa mer av den här artikeln eller vill kolla in andra artiklar från BM-bladet tidningarna så hittar ni dom här på vår hemsida i BM-blad arkivet.
God läsning!
Ett smakprov från – L150, den första i en ny generation
1991 var året för lanseringen av den nya L150. Med betoning på nya. L150 var fylld med nyheter och var ett gigantiskt kliv i lastarutvecklingen. Nytt patenterat armsystem L150 hade ett helt nytt Volvo BM-utvecklat armsystem, TP-linkage (torque parallell) som förenade Volvo BM-lastarnas erkänt goda egenskaper – parallellföring och brytmoment i hela arbetsområdet – med Z-aggregatets brytkraft i markplanet.
TP-linkage blev stilbildare för 2000-talets hjullastare. Det unika lastaggregatet med helt ny rörelsegeometri tack vare en speciell T-länk i aggregatets främre del och en kraftig, centralt och lågt placerad tiltcylinder.
Aggregatet gav stor brytkraft och bibehöll 85 procent av momentet över hela arbetsområdet. Att kunna bryta upp en tung last med lastaggregatet i toppläget – var en egenskap som Volvo BM-lastarna varit helt ensamma om.
Vilken annan lastmaskin kunde dessutom uppvisa nästan full brytkraft under markplanet och med skopskäret nervinklat 45 grader? En ovärderlig egenskap hos L150 vid till exempel brytning av sten och stubbar. Den fina parallellföringen betydde mindre materialspill under gruslastning och säkrare gaffelhantering.
Tiltrörelsen i det nya TP-linkage var också mycket jämnare än tidigare – speciellt i jämförelse med Z-länkaggregat. Materialet kastades därmed inte ur skopan vid tillbakatiltning mot ändläget. Kontrollen över skopan eller redskapet var fullständig under hela tiltrörelsen…
Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 12 nr 1 Mars 2021. Vill ni läsa hela artikeln L150, den första i en ny generation eller andra artiklar i BM-bladet årgång 12 nr 1 så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).
Var byggdes maskinerna AB Walla Tröskmaskiner, Valla
/i NyheterI den här veckans Throwback Thursday inlägg så kommer vi att kolla på en artikel som heter Var byggdes maskinerna AB Walla Tröskmaskiner, Valla. Inlägget har vi hämtat ifrån BM-bladet arkivet och om du vill läsa hela artikeln så hittar ni den i BM-bladet arkivet.
God läsning!
Ett smakprov från – Var byggdes maskinerna AB Walla Tröskmaskiner, Valla
I BM:s produktprogram under 1960-talets första hälft ingick det jordbruksmaskiner och redskap för traktorer, bl a potatisupptagare, typ kasthjul, och konstgödselspridare.
Då BM inte gjorde några sådana vid verkstäderna i Eskilstuna, Arvika och Hallsberg kan man undra varifrån de kom. Jo de tillverkades i Valla mellan Katrineholm och Flen i Walla Lantbruksmaskiner AB:s tidigare fabrik, även kallad ”Walla Trösk”, som tidigare hade uppgått i Arvika-Thermaenius koncernen, som i sin tur blev en del av BM 1960.
Här följer historien om detta företag och vad som har tillverkats där samt till vilka koncerner det har tillhört. Under 1800-talet mekaniserades tröskningen och rensningen av spannmål i Sverige, då man ville komma ifrån den utdragna handtröskningen med slaga och den omständliga handrensningen med grovrensning i grova såll och kastning av spannmålen.
Eftersom tröskverken vid den här tiden saknade rensverk och skakare tillkom det separata handdragna spannmålsrensare med fläkt och rörliga såll, genom vilka kornen gick igenom samtidigt som luften förde bort halmstumpar, agnar och ogräsfrö. Först runt 1860 tillkom de stora helrensande ångtröskverken, vilka var dyra och ovanliga. Ett flertal svenska företag började därför att tillverka spannmålsren..
Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 12 nr 2 Juni 2021. Vill ni läsa hela artikeln Var byggdes maskinerna AB Walla Tröskmaskiner, Valla eller andra artiklar i BM-bladet årgång 12 nr 2 så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).
Åkermans 1890–1990
/i NyheterDenna veckas Throwback Thursday så kollar vi tillbaka på artikeln Åkermans 1890-1990. Om ni vill du kan läsa hela artikeln så hittar ni den i BM-bladet arkivet.
God läsning!
Ett smakprov från – Åkermans 1890–1990
När Åkermans fyllde 100 år 1990 koncentrerade de alla resurser på en enda produkt – grävmaskiner. Det hade inte alltid varit så. Då Lars Åkerman övertog det gamla nedlagda Eslövsgjuteriet och började sin tillverkning 1890, var produktsortimentet minst sagt omfattande.
Tillbehör och maskiner för förädling av jordbruksprodukter är nog den mest passande beskrivningen av vad företaget då hade att erbjuda. Bränneriperioden 1890–1914 Den mest betydande produkten var kompletta potatisbrännerier och utrustning därtill. Här ingick ångmaskiner, pumpar, sprit- och mäskbehållare. potatistvättar och ångpannor för upp till 7 atmosfärers tryck. Det var ingen enkel produktion.
Ångmaskiner var komplicerade att gjuta och maskinbearbeta med den tidens produktionsutrustning. Det var många timmars yrkesskicklighet från filarna som fick kompensera gjutformars och svarvars brist på exakthet. Redan från början kunde Lars Åkerman glädja sig åt exportframgångar. Under 1896 års tre sista månader kan vi t ex notera följande order: det danska bränneriet vid Oversberg erhöll förmäsk, vattencistern och spritbehållare. Ångpannor levererades till Laholm, Tomelilla och Löberöds Walskvarn.
Kopparlöfs tegelbruk fick en panna med 48 st 89 mm tuber, och en spritbehållare på 150 000 liter sändes till Danhults bränneri. Den var 5 m hög och byggd i 4,5–6 mm plåt. Den tog 1 164 timmar att bygga ”himma” och ytterligare 335 timmar för 7 man att montera den på plats. Den var troligen försedd med utbuktningar i botten enligt överenskommelse med kunden.
Dessa kunde rymma några hundra liter sprit, som, då statens spritkontrollör lämnat bränneriet efter kontrollmätning av behållaren, till personalens stora förtjusning kunde hällas ut då behållaren tippades något. Lars Åkerman hann nätt och jämnt få igång företaget innan han, endast 46 år gammal, avled. Änkan Hanna, tillsammans med grosshandlarna Sonesson och Winkler från Malmö, fick ta över…
Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 12 nr 2 Juni 2021. Vill ni läsa hela artikeln Åkermans 1890–1990 eller andra artiklar i BM-bladet årgång 12 nr 2 så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).