Bolinder-Munktells första dieselgeneration

I den här veckans throwback thursday så kolla vi tillbaka på artikeln Bolinder-Munktells första dieselgeneration. Artikeln är hämtad från BM-bladet arkivet och nedan kan ni läsa ett utdrag ifrån artikeln.

God läsning!  

Ett smakprov från – Bolinder-Munktells första dieselgeneration

Man började sonika att sondera terrängen för en ersättningsmotor av något slag. Då BM och Volvo var konkurrenter på traktorsidan ville man inte följa dom i deras fotspår när det gällde motorer även om visst komponentsamarbete fanns där redan.

Man började prova olika varianter på motorer bl a den danska Bukhmotorn för att lära sig mer om dieselmotorn. Efter många diskusioner på högsta nivå inom företaget så kom man fram till att börja samarbeta med Volvos lastbilsdivision då dessa kommit med sin första dieselmotor 1946.

Den motor BM inriktade sig på var Volvos VDC motor (Volvo diesel generation C) – en 6,13 liters toppventilers med direktinsprutning på 100 hästkrafter. Tanken från BM var att göra mindre varianter på denna motor för eget bruk men med denna som grundstomme i utvecklingsarbetet.

Planerna var från 1 cyl. upp till 4 cylindrig motor för eget bruk och även sälja motorer/chassier till andra för påbyggnader. På vårvintern 1952 var den första traktorn i den nya 105-motorserien BM 35/36, med 1053-motorn, färdig för presentation.

Detta var en mellanmodell som marknaden saknade i denna storleksklass från BM. Från tändkuletiden fanns dock BM 21 och BM 10 kvar som skulle få hänga med ett tag till. Bakpartiet med växellåda och bakaxel var i stort sett identiskt med Volvos mellanstora traktor… 

Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 3 nr 2 juni 2012. Vill ni läsa hela artikeln Möte med små skalamodeller eller andra artiklar i BM-bladet årgång 3 nr 2 så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).