Inköp och iordningställande av 4300 med defekt motor

I veckans Throwback thursday så har vi hittat en intressant artikel från BM-bladet arkivet som heter Inköp och iordningställande av 4300 med defekt motor.  

God läsning!  

Ett smakprov från – Inköp och iordningställande av 4300 med defekt motor 

Det visade sig att den stod vid Stråssa gruva i Lindesberg, efter kontakt med säljaren blev det en tripp på 70 mil till Bergslagen för att kika på underverket.

Säljaren, en vad vi tyckte rekorderlig man, beskrev maskinen i detalj, och som det visade sig senare så hade han inte utelämnat något i beskrivningen av maskinens skick. Bl.a. så sade han att motorn var ”sopslut” och inget att hoppas på och i övrigt redogjorde han för alla brister.

Men också vad som var bra på maskinen, transmissionen garanterade han när den var nyligt åtgärdad och även bromsarna hade blivit genomgångna, men maskinen hade stått i två år så bromsarna fick man nog titta till lite trodde han.

Han sade även att maskinen var i det närmaste utan glapp i lederna! Det är ju inte bra att köpa en maskin som man inte kunnat provstarta men på hemvägen så bestämde vi att det fick bli affär, även om det mesta var ovisst om maskinens egentliga skick.

Men mätarställningen var bara 17000 h och reglage och sådant kändes glappfria, så den kunde ju vara skaplig. Det enda vi egentligen kunnat konstatera på plats var att den var helt rostfri och alla vätskor såg fina ut i axlar och transmission!

På hemvägen fixade vi även en frakt när det visade sig att Örnfrakt hade en trailer som skulle passera i grannskapet olastad om ett par dagar…

Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 7 nr 3 September 2016. Vill ni läsa hela artikeln Inköp och iordningställande av 4300 med defekt motor eller andra artiklar i BM-bladet årgång 7 nr 3 så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).