1913 års traktor, den förste Munktellaren
I denna veckas throwback thursday så har vi hittat en artikel från år 2012 nr 3 som heter 1913 års traktor, den förste Munktellaren. Artikeln handlar om hur blandannat Sveriges första traktor blev till och hur man gick tillväga.
God läsning!
Ett smakprov ifrån: 1913 års traktor, den förste Munktellaren
I samband med utvecklingen mot större och modernare maskiner inom lantbruket på 1910-talet började Munktells att konstruera en stor traktor som kunder dra en 5- eller 6-skärig plog.
Man importerade en 6-skärig plog från Amerika som sattes till en Munktells självgående lokomobil typ SK-6 som hade en maximal effekt av 30 hk med en vikt på 7,9 ton. Körhastigheten var 3,2 km/h.
Det finns inga anteckningar bevarade eller som har hittats från dessa prov – men tydligen var det alltför tungt för att dra en 6-skärig plog varför man bestämde sig för att den kommande traktorn skulle dra en 5-skärig plog på lättare jordar och en 4-skärig på styvare jordar. Det var ett omfattande arbete med att konstruera en helt ny maskin. Samtliga detaljer utom kullager skulle tillverkas av Munktells själva.
Man kunde använda en hel del komponenter som redan fanns i tillverkningen av bl.a. självgående lokomobiler. Konstruktören, Gunnar Bergström, var för övrigt med vid 50-årsjubileet 1963 i Eskilstuna. Traktorn hade en dubbelcylindrig, tvåtakts, råoljemotor (tändkulemotor) på 30/40 hk. Detta var egentligen..….
Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 3 nr 3 september 2012. Vill ni läsa hela artikeln En spansk fritidslantbrukare eller andra artiklar i BM-bladet årgång 3 nr 3 så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).