Senaste Nyheterna
Medlem – Logga in
NYHETSARKIVET
- november 2024 (3)
- oktober 2024 (5)
- september 2024 (4)
- augusti 2024 (5)
- juli 2024 (5)
- juni 2024 (4)
- maj 2024 (5)
- april 2024 (3)
- mars 2024 (3)
- februari 2024 (3)
- januari 2024 (1)
- december 2023 (4)
- november 2023 (5)
- oktober 2023 (5)
- september 2023 (4)
- augusti 2023 (5)
- juli 2023 (4)
- juni 2023 (6)
- maj 2023 (3)
- april 2023 (4)
- mars 2023 (5)
- februari 2023 (5)
- januari 2023 (4)
- december 2022 (3)
- november 2022 (3)
- oktober 2022 (5)
- september 2022 (5)
- augusti 2022 (5)
- juli 2022 (3)
- juni 2022 (3)
- maj 2022 (4)
- april 2022 (4)
- mars 2022 (6)
- februari 2022 (3)
- januari 2022 (3)
- december 2021 (6)
- november 2021 (4)
- oktober 2021 (4)
- september 2021 (5)
- augusti 2021 (5)
- juli 2021 (5)
- juni 2021 (4)
- maj 2021 (4)
- april 2021 (6)
- mars 2021 (4)
- februari 2021 (5)
- januari 2021 (2)
- december 2020 (7)
- november 2020 (4)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (4)
- augusti 2020 (6)
- juli 2020 (5)
- juni 2020 (5)
- maj 2020 (4)
- april 2020 (7)
- mars 2020 (8)
- februari 2020 (4)
- januari 2020 (5)
- december 2019 (4)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (2)
- september 2019 (2)
- juli 2019 (2)
- maj 2019 (3)
- april 2019 (2)
- mars 2019 (2)
- december 2018 (3)
- september 2018 (4)
- augusti 2018 (1)
- maj 2018 (2)
- mars 2018 (4)
- januari 2018 (5)
- december 2017 (3)
- november 2017 (3)
- september 2017 (1)
- juni 2017 (1)
- maj 2017 (5)
- april 2017 (2)
- mars 2017 (5)
- februari 2017 (1)
- januari 2017 (1)
- december 2016 (2)
- november 2016 (3)
- oktober 2016 (2)
- september 2016 (2)
- augusti 2016 (2)
- juli 2016 (1)
- juni 2016 (5)
- april 2016 (5)
- mars 2016 (1)
- februari 2016 (4)
- januari 2016 (1)
- december 2015 (3)
- november 2015 (2)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (4)
- augusti 2015 (2)
- juli 2015 (1)
- juni 2015 (12)
- maj 2015 (2)
- april 2015 (5)
- mars 2015 (3)
- februari 2015 (3)
- januari 2015 (5)
- december 2014 (6)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (5)
- september 2014 (6)
- augusti 2014 (1)
Gilla oss på Facebook!
BM-BLADET
ANNONSER
Medlem – Logga in
mail: kontakt@bmklubben.se tel: 070-977 99 90
Senaste Nyheterna
- BM-maskiner i uniform 421 november, 2024 - 09:31
- Museum voor Nostalgie en Techniek, Langenboom, Holland14 november, 2024 - 09:19
En by, fem kvinnor och en traktor
/i NyheterI dag tar vi en nostalgisk tillbakablick till berättelsen om den gröna ”folktraktorn”, BM 10, och de fem starka kvinnorna i byn Högås i Västerbotten.
Detta är inte bara en hyllning till en traktor, utan också till de kvinnor som banade vägen för framtidens jordbruk med sin modiga inställning till förändring och utveckling.
För mer information om ”En by, fem kvinnor och en traktor”, kan du läsa hela artikeln i BM-bladet nr 4, 2021. Om du är medlem kan du läsa artikeln här.
En Överraskande Inbjudan!
/i NyheterLanz Bulldog träff i Gusenburg
/i NyheterLeif Egonson – En Lantbruksmaskinernas Veteran
/i NyheterI BM-Bladet blickar vi tillbaka på en av de mest imponerande karriärerna inom lantbruksmaskinbranschen. Leif Egonson, som snart fyller 80 år, har sålt tiotusentals lantbruksmaskiner av alla slag under sin långa och framgångsrika karriär.
Leifs resa började redan som 15-åring när han klev in i familjeföretaget, Egon Johanssons Maskinaffär. Med tiden växte hans roll och ansvar, och det dröjde inte länge innan han tog över verksamheten från sin far. Stödet från familjen, särskilt hans pappa, var ovärderligt och tillsammans byggde de upp en stark och framgångsrik affärsverksamhet .
Under de gyllene åren på 1970-talet sålde Leif över 100 skördetröskor och långt fler traktorer årligen. Märken som Volvo BM, Dronningborg och Sampo var vanliga inslag på gårdarna tack vare Leifs outtröttliga arbete. Han berättar med stolthet om 1974, ett år som var särskilt framgångsrikt tack vare ett generöst investeringsbidrag som inspirerade bönderna att satsa på ny utrustning .
Trots att Leif formellt har varit pensionär i flera år har han aldrig riktigt lämnat branschen. Idag driver han F:a Leif Egonson där han köper och säljer begagnade maskiner, både inom Sverige och till länder som Polen, Litauen, Estland och Norge. Leif beskriver glädjen i att göra affärer och möta människor som lika stark idag som för 60 år sedan. Hans passion för branschen är tydlig och smittande .
Utöver sina affärsframgångar har Leif också haft ett aktivt liv utanför jobbet. Han har deltagit i 17 Vasalopp och cyklat runt Vättern flera gånger. Han var dessutom en strategisk spelare i Skara IF och spelade sin sista fotbollsmatch vid 59 års ålder. Numera är dans ett stort intresse och han är en populär kavaljer på dansgolven i Skaraborg .
Mot slutet av året fyller Leif 80 år, och han planerar att fira genom att resa bort från sitt kära Kvänum. Vi på BM-Bladet gratulerar Leif och ser fram emot att följa hans fortsatta resa.
För mer information om ”Har sålt 10 000-tals lantbruksmaskiner av alla slag. Snart 80 år är Leif Egonson still going strong”, kan du läsa hela artikeln i BM-bladet, nr 3, september 2019. Om du är medlem kan du läsa artikeln här.
Veterantraktorplöjningens Historia
/i NyheterIdag kastar vi oss tillbaka i tiden för att utforska den fascinerande historien om veterantraktorplöjning. Plöjning har alltid varit en viktig del av jordbruket och att plöja raka och lagom djupa fåror är en skicklighet som länge har resulterat i tävlingar och uppskattning. Den första tävlingsplöjningen tros ha ägt rum i Värmland 1836 och den första riksplöjningstävlingen hölls 1933. För att tävla i EM behövde man kvalificera sig genom SM, vilket började först 1953.
I västra Östergötland började veterantraktorplöjning med en parad i Skänninge 1989, följt av en liknande under plöj-SM i Linköping 1992. Detta ledde till att entusiastgrupper började samlas för att plöja tillsammans. En av pionjärerna, Janne Jonsson, bjöd in till veterantraktorplöjning första lördagen i juli 2004 i Utterstad. Denna tradition fortsatte i tio år och blev en samlingspunkt för entusiaster och åskådare.
Under dessa år har vi upplevt många minnesvärda ögonblick. Bland annat deltog en man med sin nyligen köpta Grålle, trots att hydrauliken inte fungerade. En annan minnesvärd händelse var när en ung man kämpade med att få sin plog att fungera och behövde hjälp av sina vänner som tyngd på plogen. Dessa upplevelser skapade en stark gemenskap och många skratt.
Idag är veterantraktorplöjning en populär aktivitet, särskilt i västra Östergötland där det nästan varje helg i september och oktober finns möjlighet att delta. Äldre traktorer och tändkulor drar till sig många åskådare och skapar en nostalgisk atmosfär. Yngre generationer ser med förundran på när de gamla maskinerna startas med blåslampa och vev istället för en enkel knapptryckning.
För mer information om ”Veterantraktorplöjningens historia”, kan du läsa hela artikeln i BM-bladet. (Nr 2, juni 2020). Om du är medlem kan du läsa artikeln här.
Auto & Traktormuseum Bodensee
/i NyheterI vårt Throwback Thursday-inlägg tar vi en titt tillbaka på den fascinerande historien om Auto & Traktormuseum Bodensee, en plats som är en verklig pärla för teknikentusiaster och historiaälskare. Museet, beläget vid den idylliska Bodensjön på gränsen mellan Tyskland och Schweiz, öppnade sina portar 2013. Det grundades av Gerhard Schumacher, vars passion för traktorer och teknik började redan i unga år på farföräldrarnas gård utanför Stuttgart.
Museet började med en imponerande samling av 200 traktorer, som inkluderade allt från inhemska till unika importerade modeller. Bland dessa finns en särskilt anmärkningsvärd pjäs, Tysklands äldsta tillverkade traktor – en Bergmann från 1906 med en imponerande 4-cylindrig bensin/fotogenmotor.
Med åren har museet expanderat betydligt, både i storlek och i omfattning. När Fritz B. Busch, en känd tysk motorjournalist och författare, gick bort 2010, flyttades hans omfattande samling av bilar och husvagnar till Auto & Traktormuseum. Detta ledde till en nödvändig renovering och ombyggnad av museet, som nu även inkluderar en bil- och motorcykelutställning samt miljöer som visar hur livet såg ut förr i tiden.
Museet har blivit en central punkt för bevarandet av teknikhistoria och drar till sig besökare från hela världen. Förutom de tekniska skatterna erbjuder museet också en restaurang och en omfattande museibutik där besökare kan förvärva minnessaker och litteratur relaterad till museets innehåll.
För mer information om ”Auto & Traktormuseum Bodensee”, kan du läsa hela artikeln i BM-bladet, nr 2022-3.Om du är medlem kan du läsa artikeln här.
Throwback Thursday: Traktorträff mitt i Göteborg
/i NyheterArtikeln tar sin början med att beskriva en unik tradition som skapats av en grupp traktorentusiaster från Gunnilse. Varje år i augusti organiserar de en kortege som tar dem från Gunnilse till Götaplatsen i centrala Göteborg. Denna tradition har växt fram ur en spontan idé att delta i de populära ”Onsdagsträffarna” i Göteborg, där olika fordon visades upp. När ”Onsdagsträffarna” flyttade sin verksamhet till Hisingen, beslutade traktorgänget att fortsätta sin egen tradition genom att årligen köra in till Göteborg.
Det är en resa på cirka 1,5 mil som tar ungefär en halvtimme att genomföra, och under färden får de många uppskattande gest och tummar upp från förbipasserande. Traditionen inkluderar ett stopp vid det klassiska 7:ans gatukök för en gemensam måltid. Traktorerna, som ofta är av märket BM men också inkluderar andra märken som Grålle, John Deere och Fiat, blir sedan parkerade på Götaplatsen där de visas upp för allmänheten.
Denna händelse är inte bara en uppvisning av sällsynta och klassiska traktorer, utan också ett tillfälle för deltagarna att diskutera traktorer och jordbruksteknik, dela historier och fördjupa sina kunskaper om traktorens roll i det moderna och historiska lantbruket.
Sammanfattningsvis är ”Traktorträff mitt i Göteborg” inte bara en traktorutställning, utan en levande tradition som för samman gemenskapen av traktorentusiaster och firar deras passion för dessa maskiner.
För mer information om ”Traktorträff mitt i Göteborg”, kan du läsa hela artikeln i BM-bladet. (Nr 1, Mars 2021). Om du är medlem kan du läsa artikeln här.
Throwback Thursday: BM-maskiner i Försvarstjänst
/i NyheterI den svenska försvarshistorien har Bolinder-Munktell (BM) spelat en central roll genom att förse försvaret med robusta och pålitliga traktorer. Från 1950-talet fram till 1980-talet användes BM:s traktorer flitigt inom Krigsmakten, där de tjänstgjorde i allt från truppförflyttningar till ammunitionstransporter.
En av de mest framstående modellerna var Boxer 350, som inte bara drog tunga laster utan också fungerade som dragfordon för cykeltolkande trupp, en särskild svensk militär innovation. Denna metod innebar att soldater snabbt kunde förflyttas bakom en traktor, vilket var både effektivt och energibesparande under kalla krigets höjd.
BM:s traktorer var inte bara funktionella utan också en del av många soldaters vardag under deras värnplikt. Att köra dessa maskiner eller att sitta på de enkla, men funktionella, kärrorna som de drog, blev en oförglömlig del av militärlivet för många.
Dessa traktorer representerar en tid då innovation och praktisk tillämpning gick hand i hand med nationens försvarsbehov. Även om de flesta av dessa maskiner nu är pensionerade, lever de vidare som stolta symboler för den tekniska innovation och pålitlighet som BM stod för.
För mer information om ”BM-maskiner till försvar”, kan du läsa hela artikeln i BM-bladet, nr 1, 2019. Om du är medlem kan du läsa artikeln här.