Mekartips – Smörjproblem av vipparmsbrygga

Den här veckans throwback thursday så har vi hittat en artikel som heter Mekartips – Smörjproblem av vipparmsbrygga. Artikeln går att läsa i BM-bladet arkivet och här nedan kan du läsa ett utdrag från artikeln. 

God läsning!  

Ett smakprov från – Mekartips – Smörjproblem av vipparmsbrygga

Ett ganska vanligt problem när man använder mineralolja i motorn på traktorn och underlåter att regelbundet byta oljan är att med tiden kan oljekanaler becka igen.

Mineralolja har inte samma renande effekt som syntetoljor. Detta är dock inget skäl för att byta till syntetolja då syntetolja kan ha andra negativa effekter på tätningar och packningar på en gammal motor.

Föreskriver handboken mineralolja så välj det men byt olja enligt de intervall som handboken säger. Första stället som försämrad smörjning brukar visa sig på är vipparmarna, speciellt på T-serien. Det kan börja med ett par vipparmar men till slut blir problemet samma på alla vipparmar.

Ända sättet att åtgärda problemet är att ta loss vipparmsbryggan från topplocket och ta isär den och rengöra alla delar. Vid isärtagningen är det viktigt att lägga upp delarna i ordning eller märka upp dem så de återmonteras i rätt ordning och på rätt ställe.

Detta dels då vipparmarna är vinklade och att stödet för vipparmsaxeln närmast fjärde cylindern har den oljekanal som leder oljan från kanalen i topplocket in i vipparmsaxSmörjproblem av vipparmsbrygga…

Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 11 nr 2 juni 2020. Vill ni läsa hela artikeln Mekartips – Smörjproblem av vipparmsbrygga eller andra artiklar i BM-bladet årgång 11 nr 2 så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).