Maskinhistoria – Väghyvlar

Som vanligt så levererar vi er ännu en throwback thursday där vi kollar tillbaka på äldre artiklar ifrån BM-bladet.

Den här torsdagen så har vi tagit fram en artikel som heter Maskinhistoria – Väghyvlar där vi kan läsa bl.a. om den första motordrivna väghyveln som var känd under namnet modell 24.

Ett smakprov ifrån Maskinhistoria – Väghyvlar

Under åren 1932–1944 följdes modell 24 av modellerna 30 och C1 – där hydrauliskt/mekaniskt styrda hyvlar introducerades. I början av 1950-talet begärde Kungliga väg- och vattenbyggnadsstyrelsen in anbud för maskiner från flera tillverkare av väghyvlar.

Då hade Munktell gått samman med Bolinder, och man enades om att alla maskiner skulle byggas på en kraftkälla som designades och tillverkades av Bolinder-Munktell. År 1950 förvärvade AB Volvo Bolinder-Munktell och produkterna tillverkades under märket BM-Volvo.

År 1973 bytte företaget namn till Volvo BM AB och produktmärket blev Volvo BM. År 1954 lanserades VHK 55 med mekanisk transmission och blev den första väghyveln i serien.

Därefter följde flera mekaniska väghyvlar och så småningom den berömda VHK 115, som tillverkades fram till 1965. Sedan kom VHK 310, som var den första väghyveln med hydraulisk transmission och en Powershift-växellåda, som 1970 följdes av VHK 312……

Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 5 nr 3 september 2014. Vill ni läsa hela artikeln Maskinhistoria – Väghyvlar eller andra artiklar i BM-bladet årgång 5 nr 3 så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).