Från Hede Mekaniska till Tigercat

Denna veckas Throwback Thursday tar vi en nostalgisk resa tillbaka till 1962, när Hede Mekaniska, en maskinfirma med 7 anställda, grundades i Hede. Det var en tid av innovation och uppfinningsrikedom, med företaget som inledde sin resa genom att anpassa Nuffieldtraktorer till skogsfordon.

Bara två år senare expanderade Hede Mekaniska sin produktlinje och började montera All-Driv på 350 Boxer och dess efterträdare T 600.

God Läsning!

Ett smakprov från artikeln | Från Hede Mekaniska till Tigercat

1962 grundades maskinfirman Firma Hede Mekaniska i Hede med 7 anställda. Produktprogrammet bestod i början av Nuffieldtraktorer som byggdes om och anpassades till skogsfordon. Två år senare började man montera All-Driv på 350 Boxer och dess efterträdare T 600. De byggdes på den vanliga traktorn – men fick bl a ändrade hjuldimensioner.

Denna All-Driv var 8-hjulsdriven och var utrustad med HARA-hytt, Bosch hyttvärme och bukplåtar. Vagnen var Hemeks egen konstruktion medan kranen var från Cranab. Dessa maskiner tillverkades under hela 1960-talet tillsammans med interna projekt och sidoprojekt som tillverkades i ett mycket små antal. Ett exempel är Hemek Pirat som gjordes i runt nio ex. Här försökte man komma ifrån tänkandet att ha en vanlig traktor som utgångspunkt. Piraten byggdes därför som en modern skotare med 6-hjulsdrift. Den var försedd som den ursprungliga Hemek All-Driv med Robsondrift på vagndelen vilken Piraten delade med kända Hemek 600 AllDriv.

Byggnadsprincipen för Piraten var nästan samma som idag med ramstyrning. Drivmaskinen byggdes kring delar av Volvo Lastbil F86/N86. Motorn var den då nyutvecklade Volvo D70A motorn på 140 hästkrafter och växellådan Volvos R50. Kranen på denna maskin var av märket Jonsereds Jet. Det byggdes även ett fåtal av en variant på den engelska Muir-Hill traktorn enligt samma koncept. 1971 kom Hemek 650 som byggde på T 650 och som var en 8-hjulsburen skotare. 1974 införlivades produkten med Bolinder-Munktells produktprogram, varvid namnet ändrades till SM 958 och färgen från röd till gul. Maskinen var annars identisk med sin föregångare förutom färg och namnbytet…

Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 7 nr 2 juni 2016. Vill ni läsa hela artikeln Från Hede Mekaniska till Tigercat eller andra artiklar i BM-bladet så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).