Cirkeln är sluten för 60048

I den här veckans Throwback Thursday så har vi hittar en artikel som heter Cirkeln är sluten för 60048. Artikeln är hämtad ur BM-bladet årgång 6 nr 2 och handlar om maskinen 60048.

God läsning!

Ett smakprov från – Cirkeln är sluten för 60048

Arbetet med att ta fram Volvo BM 861 påbörjades under senare delen av 1970-talet, ungefär när Sveriges kronprinsessa Victoria kom till världen och Sten-Åke Ewergårdh tillträdde som vd på världens första dumpertillverkare. 1979 lanserades den som en vidareutveckling av 860S.

Förväntningarna var stora, det var en del nyheter som skulle föras in även om de stora förändringarna kom redan på 860S. Konstruktionsavdelningen i Eskilstuna, med Sven Arnegård i spetsen, hade vid införandet av 860S funderat mycket på den nya designen som bland annat bjöd på en fällbar huv och avbärare i vilka både batterier och lyktor (faktiskt av samma typ som Volvo Duett och Amazon) placerades.

Föregångarna hade luckor på sidan som man fällde upp, så det här var helt nytt. DEN NYA DESIGNEN togs dock emot med öppna armar från entreprenörer och mekaniker. Det gjorde att man valde att behålla denna design till även 861.

Den största nyheten blev istället att den förseddes med ny motor, TD60B, vilket gjorde 861:an till en föregångare inom emissionsteknik. Den hade så låga utsläpp att den kunde användas på höga höjder och också i gruvor. »Det senaste steget i utvecklingen av av Volvos lågemissionsmotor är turbomatning i kombination med laddluftskylning«, kan man läsa i maskinbroschyren.

Den var också försedd med ny korgkonstruktion, lufttryckshydrauliska skivbromsar på dragaren, hade stora hjul runt om, och det gick sedermera att välja…  

Artikeln vi refererar till kommer ifrån BM-bladet årgång 6 nr 2 juni 2015. Vill ni läsa hela artikeln Cirkeln är sluten för 60048 eller andra artiklar i BM-bladet årgång 6 nr 2 så kan ni göra det här. https://bmklubben.se/bm-bladet-medlem/ . (OBS: för att läsa BM-Bladet så måste man vara medlem).