BM-maskiner i uniform 1
Idag tar vi en tillbakablick till en tid då Volvo och BM-maskiner var en viktig del av det svenska försvaret. Redan 1917 började Bodens ingenjörskår använda traktorer för väg- och vattenbyggnad, och på 1920-talet testades amerikanska bandtraktorer för snöplogning. Trots tidiga svårigheter med traktorer som inte klarade kylan, utvecklades användningen av traktorer snabbt inom försvarsmakten.
Under 1930-talet började svenska tillverkare som Nohab och Munktells leverera traktorer till militären. Major Eric Gillner utvärderade 1936 marknadens traktorer och konstaterade att artilleriet hade störst behov av motoriserade fordon. Försvaret föredrog svensktillverkade traktorer som Volvo och BM-Volvo på grund av deras tillförlitlighet och tillgången till service och reservdelar.
Övergången från häst till motorfordon påbörjades på allvar under 1950-talet och tog sex år att genomföra. Försvarets motorisering innefattade modeller som Volvo T 42, BM-Volvo 350, 600, och 650, vilka användes för olika ändamål som cykeltolkning och bogsering av utrustning.